MAN - Vaihtoautot

Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut nk. allseason-renkaat kasvattavat osuuksiaan rengasmarkkinoilla kaikkialla Euroopassa. Nyt Continental, Bridgestone ja Falken ovat esitelleet uusimmat allseasonpintansa ja kumisekoituksensa.

Ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien henkilö/pakettiaiutorenkaiden kehitys alkoi Saksassa jo vuonna 2007. Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuonna 2020 marraskuussa alkanut neljän eri valmistajan allseason-renkaiden kestotesti huhtikuun alkuun 2023 saakka antoi vakuuttavan todistuksen uusimpien allseason-renkaiden hyvästä toimivuudesta myös Suomessa kaikissa keliolosuhteissa Lappia myöten.

Continental esitteli uusimman Allseason Contact 2 -renkaansa Itävallassa 22. toukokuuta. Renkaan toimintamatka, kulutuskestävyys, on parantunut ensisestään 15% ja vierintävastus pienentynyt 6% - ilman turvallisuuskompromisseja, Continental sanoo. Suorituskyky on parantunut ennen kaikkea kuivalla ja myös märällä asvaltilla. Rengas tulee markkinoille 15-21 tuumaisena.

Bridgestone tuo nyt Weather Control A005 allseasonien jälkeen markkinoille uuden Turanza All Season 6 renkaansa. Se on parantanut etenkin otetta lumisesta pinnasta ja jarrutusominaisuuksia sekä kasvattanut kulutuskestävyyttä 20%. Tarjolla on rengaskoot 16 -21 tuumaa.

Falken tuo markkinoille uuden Euroall Season AS220 renkaan "suorituskykyisille autoille". Renkaan pintakuvio on epäsymmetrinen. Sisäreunan kuvio on tehty erityisesti lumi- ja loskaolosuhteisiin, ulkoreuna kuivalle ja märälle asvaltille. Vesi- ja loskaliirron torjuminen on ollut yksi kuviorakenteen päätavoitteista. Suurissa nopeuksissa rakenne estää renkaan kulutuspinnan taipumuksen muuttaa muotoaan. Se on tehty säilyttämään otteen tien pintaan koko leveydellään. Rengas tulee markkinoille 46 eri koossa 17-21 tuumaisina.