MAN - Vaihtoautot

Väärä ilmanpaine renkaissa lisää renkaiden ja polttoaineen kulutusta, pidentää jarrutusmatkaa, johtaa rengasvaurioihin, onnettomuuksiin. Henkilöautoissa niitä torjutaan EU:n (huonolla) automaattisella paineenvaroitusjärjestelmällä. Raskaassa liikenteessä vastaava puuttuu, vaikka vahingot ovat seurauksiltaan paljon pahemmat. 90% raskaan liikenteen rengasvaurioista saavat alkunsa väärästä ilmanpaineesta.

Continentalin uusi renkaiden ilmanpainetta valvova Conti-Pressure-Check kostuu painesensoreista ja keskusyksiköstä, mahdollisesti myös ulkoisestaantennista jos langaton radioyhteys mättää.

Sensorit, tunnistimet, on pantu pieniin kumitaskuihin, jotka sijoitetaan renkaiden sisäpuolelle. Ne toimivat myös perävaunun renkaissa. Ne mittaavat ilmanpainetta ja lämpötilaa. Toiminta-ajaksi ilmoitetaan 600 000 km tai kolme vuotta. Elinaikanaan ne voidaan siirtää kuluneesta renkaasta uuteen.

Keskusyksikkö (CCU) vastaanottaa sensorisignaalit langattomasti tai ulkopuolisen antennin kautta ja jatkaa tiedot erilliseen näyttöruutuun kojetaulussa. Näyttö voidaan myös istuttaa auton omaan näyttöruutun, jos sen kapasiteetti riittää. Siitä tieto voi välittyä myös kuljetusyrityksen omaan valvomoon saakka.

Conti-Pressure-Check säästää käyttökustannuksissa 1500 euroa vuodessa kaksiakselisessa vetoautossa ja puoliperävaunussa keskimäärin 150 000 km:n ajomatkalla vuodessa, Continental laskee.