MAN - Vaihtoautot


Yksi teemaosaston työn sankareista on vuoden 1974 poliisimoottoripyörä Moto Guzzi 850 GT, joita tuon ajan maahantuoja Autonovo toi poliisien käyttöön kyseisenä vuonna 15 kappaletta. (Kuva: Mobilistin arkisto).

Vappuviikonloppuna Classic Motorshowssa on paljon nähtävää myös kaksipyöräisten harrastajille. Näyttelyn aina monipuolinen kattaus pitää tänäkin vuonna sisällään runsaasti myös kaksipyöräistä kalustoa, niin teemahallissa kuin kerho-osastoillakin.

Näyttelyn teemaan ’Työn sankarit – ajoneuvot töissä’ kaksipyöräiset kuuluvat itseoikeutetusti. Kun autokanta oli vielä olematon, päästiin moottorivoimalla liikkumisen makuun moottoripyörällä varsin erilaissa työtehtävissä posteljoonista metsuriksi saakka. Taajamien jakelutehtävissä pärjättiin hienosti mopedein ja myös ’sinivuokot’ olivat ketterästi siellä missä tapahtuu kaksipyöräisen selässä. Mopojen ja moottoripyörien merkitystä suomalaisille esitellään teemahallissa laajalti ja esillä on useampiakin yksilöitä, mainittakoon tässä vaikkapa metsurin ympärivuotisessa käytössä ollut Jawa 175.

Moottoripyöräkerhoja näyttelyssä on lukuisia. Veteraanimoottoripyöräklubi VMPK, on Suomen suurin vanhoihin moottoripyöriin keskittynyt yhdistys ja heidän osastollaan on näytteillä todellisia museohelmiä, kuten 1914 vuodelta oleva Douglas 2 2/4 sekä vieläkin varttuneempi, vuosimallin 1910 Indian 2 2/3.

Merkkikerhoista mukana ovat Ariel-kerho ja BMW Moottoripyöräkerho. Lisäksi mukana on aina aktiivinen japanilaisiin moottoripyöriin keskittyvä Japsistarat, jotka juhlistavatkin näyttelyssä peräti kahta merkkipaalua: kerho täyttää 30 vuotta ja japsipyöriä on Suomessa myyty nyt rapiat 60-vuotta.

Japanilaisten moottoripyörien maihinnousu Suomeen käynnistyi 60-luvulla, ensimmäisenä maahantuotiin Hondaa. Samoihin aikoihin hiljalleen elintason parantumisen myötä, autokannan kasvaessa ja vapaa-ajan lisääntyessä muuttui koko moottoripyöräily hyötyajosta harrasteeksi. Japanilaiset valmistajat, kuten Suzuki ja Kawasaki Hondan lisäksi vastasivat muuttuneisiin markkinoihin hyvin ja eurooppalaiset merkit alkoivat jäädä japanilaisten jalkoihin. Japsistarojen osastolla tullaan näkemään japanilaisvalmistajien tuotantoa 60-luvulta 90-luvun puoliväliin saakka.

Itäpyöriin erikoistunut ’Ruostetta rajan takaa’ -kerho pitää yllä neuvostoaikaisten moottoripyörien harrastusta. Merkkivalikoimaan kuuluvat kaikki Varsovan liiton alueella valmistetut moottoripyörät. Alkuperäisten pyörien ylläpito, rakentelu, modernisointi ja kunnossapito jokapäiväisinä ajoneuvoina on kerhon tarkoitus ja päämäärä.

Moottoripyöristä – juurikin kilpapyöristä – mukana on vielä Classic Enduro. Yhdistys, jonka puitteissa klassikko-’enskat’ jatkavat elämäänsä juuri siellä mihin ne kuuluvat, enduroreiteillä.

Mukana myös paljon mopoharrastajia

Mopoja mahtuu aina mukaan mukavasti ja niin tälläkin kertaa. Salpausselän kupeessa kun ollaan, on mukana Salpausselän mopoharrastajat Samoha ry yhteisosastolla Hyvinkään vastaavan kerhon, Moka ry:n kanssa.

Salpausselän mopoharrastajilla on omat mittavat ja erittäin hyvin varustellut kerhotilat Lahdessa, jossa kokoontuu aktiivisia harrastajia nelisenkymmentä ja kannatusharrastajia toinen mokoma. Kerhon tiloissa on hyvät yhteiset työvälineet ja ammattimaiset tilat maalaustilasta alkaen. Kerho kokoontuu viikoittain ja näyttelyssä he kertovat aktiivisesta toiminnastaan, josta muutkin kerhot saattavat ammentaa vinkkejä. Sen lisäksi he esittelevät osastollaan ’Vanhat mopot työssään’ -teemalla 1950–70-lukujen käyttöentisöityä kalustoa. Löytyypä osastolta myös mäkihyppääjä legenda Matti Nykäsen Pappa Tunturi vuosimallia 1963!

Kalen Talli on Classic Motorshowssa mukana aktiivisena mopoharrastajien yhteisönä, jossa autetaan niin mopojen rakennuspuuhissa kuin henkisen vireydenkin ylläpitämisessä. Tämäkin on yksi tärkeä aspekti teemassa ajoneuvot työssä! Kalen tallin osastolla voi ilmoittautua myös vuosittaiselle moporetkelle, suurimmaksi vanhojen mopojen retkeilyajoksi muodostuneelle Classic Vesijärvi kierrokselle, joka ajetaan jälleen 5.6.

Kirsikkana kakun päälle voidaan Classic Motorshown näyttelyluettelosta vielä poimia Lahden monitoimimiehen Riku Roudon osasto ’Rikus Motor World’ joka edustaa Suomen moottoripyörämuseota ja Ace Caféta, jotka avaavat kesäkauteensa Lahdessa juuri Classic Motorsohow -viikonloppuna.

Classic Motorshow on näyttelyn alkuvuosista saakka keskittynyt esittelemään kaikkea moottorivoimalla liikkuvaa. Tässä katsaus tämän vuoden kaksipyöräisiin – toki Lahden messukeskuksen halleihin mahtuu paljon muutakin ja yksi näyttelyn vahvuuksista onkin sen yllättävyys. Koskaan ei voi tietää mitä osastoilla tulee vastaan, joten tämä katsaus perustuu ennakkotietoihin kaksipyöräisten osalta, emmekä mene vannomaan onko tässäkään kaikki!

MP-parkki messukeskuksen pihassa ja ilmainen narikka

Moottoripyörällä näyttelyyn saapuville on järjestetty pysäköintitilat aivan messukeskuksen pihalle ja lisäksi museoikäisellä kalustolla paikalle saapuville on järjestetty vielä oma tilansa pysäköidä helmensä. Lisäksi näyttelyjärjestäjän toimesta on tarjolla veloitukseton narikka, joka ottaa vastaan kypärät ja ajovarusteet, joten näyttelyyn on mukava tutustua vappuajelun lomassa.

Tervetuloa Lahteen ja Classic Motorshowhun 30.4.–1.5.2022.

Lisätietoja

Paikka:
Lahden Urheilu- ja messukeskus. Salpausselänkatu 7, 15110 Lahti

Aukioloajat:
Lauantai 30.4.2022 klo 9–17
Sunnuntai 1.5.2022 klo 10–17

Liput:
Päivälippu 25 €, Eläkeläiset 20 €, 7–15-vuotiaat 10 €.
Alle 7-vuotiaat veloituksetta maksavan aikuisen seurassa.

Ennakkoon
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!