Kuvaa viime vuoden näyttelystä. Kuva: RLO Events / Riku Kaminen.
Vapun jälkeisenä viikonloppuna Lahden Messukeskuksessa järjestettävä Classic Motorshow kokoaa jo 14. kerran yhteen vanhojen ajoneuvojen harrastajat, kerhot ja alalla toimivat yritykset. Näytteilleasettajia on ennätysmäärä, joukossa monia ensikertalaisia. Ilahduttavaa on se, että harrasteajoneuvot ovat selvästi myös uutta yritystoimintaa houkutteleva toimiala.
Classic Motorshown runsasta tarjontaa on sijoitettu ajatuksella siten, että näyttelyn sisään muodostuu omia teemojaan. Kaksipyöräisestä kalustosta mielenkiintoa herättävät erityisesti Harley-Davidson Suomessa-, Husqvarna 120 vuotta- ja Jarno Saarinen -erikoisosastot. Lisäksi paikalla on vaikuttava määrä muita moottoripyöriä ja mopoja.
Merkkikerhot on sijoitettu valmistusmaittain siten, että ruotsalaisten, saksalaisten, brittiläisten, italialaisten ja japanilaisten autojen kerhot on pyritty ryhmittelemään omiksi kokonaisuuksikseen. Jo perinteeksi muodostunut gallialaisten merkkien harrastajien yhteinen ponnistus, ranskalainen avenue, on tutulla paikallaan A-hallissa. Myös rautaesiripun takaisten entisten sosialistimaiden autoteollisuudelle on oma kokonaisuutensa, samoin traktoreille ja alalla toimiville museoille ja järjestöille.
Järjestäjän osastoista suurin ja suuritöisin on jälleen teemanäyttely, jonka aiheena on tänä vuonna Kupee on upee. Sen lisäksi mukana on nyt toista kertaa Museoiässä-osasto, joka tällä kertaa tarjoaa katsauksen autovuoden 1992 tarjontaan. Myös edellisvuosilta tuttu Omistajien helmet toteutetaan tänä vuonna. Osastolla nähdään kansan nettiäänestyksellä valitsemat yksityishenkilöiden tallien aarteita.
Moottoriurheilun piiristä on koottu muutamia erikoisosastoja, joita ovat Karting 70-luvulla, Jarno Saarinen tribuutti, Classic Enduro - Husqvarna 120 vuotta ja Eläintarhan ajoista 60 vuotta.
Eläintarhan 'äitenpäivän ajot' ajettiin ensi kertaa vuonna 1932. Kuvassa kiihdyttävät nro 2 Harry Larsson (Ford), nro 1 Asser Wallenius (Ford), nro 4 E. Lindberg, (Bugatti), nro 3 S.P.J. Keinänen (Chrysler), nro 6 Johan Ramsay (Chrysler), nro 10 Per Viktor Widengren, (Mercedes Benz), nro 7 N. Nenonen (Delage) ja numerolla 8 K.G. Sundstedt (Bugatti). Kuva: Foto Holger Eklund.
Eläintarhan ajot 1932-63
Pohjoismaiden suurimmaksi autourheilutapahtumaksi jo 30-luvulla noussut Eltsu oli vauhtijuhla, josta kukaan moottoreista vähääkään kiinnostunut ei halunnut jäädä paitsi. Parhaina vuosina 1957-58 paikalla oli yli 80 000 maksanutta katsojaa, ja siihen kallioilla pummilla vilistävät pikkupojat vielä päälle. Äidit saivat ainakin Helsingin seudulla viettää toukokuisen sunnuntainsa rauhassa kaksilahkeisilta perheenjäseniltä.
Autot ja moottoripyörät olivat Eltsussa tasaveroisia, ja huippukuljettajat aikansa tähtiä. Suuria kotimaisia nimiä olivat automiehistä mm. Karl Ebb, S.P.J. Keinänen ja Curt Lincoln. Moottoripyörien selässä mainetta saavuttivat mm. Raine Lampinen ja Walter Bergström. Eltsun varsinainen vetonaula oli kuitenkin kansainvälisyys: ulkomaisia kilpailijoita saapui kilpailun alkuvuosista alkaen lähinnä Pohjoismaista, mutta myös Keski-Euroopasta ja Isosta-Britanniasta. Ruotsalaisten ansiosta Eläintarhassa oli aina aimo annos maaottelutunnelmaa, mutta hyvässä hengessä: nopeita kuljettajia arvostettiin kansallisuuteen katsomatta.
Vuoden 1963 kilpailu jäi Eläintarhan ajojen viimeiseksi. Kapean katuradan turvallisuus oli puhuttanut jo vuosia, eikä järjestäjien kilpailuhakemus enää ollut pelkkä läpihuutojuttu. Onnettomuudet sekä 1962 että 1963 aiheuttivat sen, että seuraavalle vuodelle järjestäjät eivät enää edes yrittäneet hakea lupia.
Eläintarhan ajojen yli kolmekymmenvuotiseen historiaan pääsee perehtymään Classic Motorshowssa erikoisosastolla näyttelyn C-hallissa.
Curt Lincoln oli Eläintarhan ajojen suuria nimiä. Tässä Lincoln Formula Junior luokan BMC:n ratissa numerolla 1 kannassaan Jouko Nordell numerolla 10 vuoden 1961 ajoissa. Kuva: Foto Holger Eklund.
Luvassa on paljon muutakin, katso näyttelyopas
Tänä vuonna Classic Motorshown messuhallit täyttyivät näytteilleasettajista jopa ennätystahtiin. Esillä on monipuolisesti klassikkoajoneuvoalan kalustoa ja toimijoita – mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita ja kunnostajia. Katso tästä näyttelyopas, joka sisältää pohjakartan ja osastotiedot.
Media-akkreditointi
Median edustajat ovat tervetulleita työskentelemään Classic Motorshowhun. Tapahtumaan on ennakkoakkreditointi, jonka voit tehdä täyttämällä akkreditointilomakkeen Classic Motorhown nettisivuilla. Pääset sinne suoraan tästä.
CLASSIC MOTORSHOW 6.–7.5.2023
Classic Motorshow on suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely, joka kokoaa laajalti yhteen alan kalustoa ja toimijoita. Mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia ja oheisohjelmaa.
Esillä on yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskasta kalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita… kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka on moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvulle.
Näyttelyssä on vuosittain vaihtuva teema, johon paneudutaan teemahallissa. Esillä on aiheeseen liittyviä ajoneuvoja, jotka näyttelyjärjestäjä kutsuu paikalle alan harrastajien kätköistä. Vuoden 2023 teemana on Kupee on upee.
Paikka
Lahden Urheilu- ja messukeskus
Salpausselänkatu 7
15110 Lahti
Aukioloajat
Lauantai 6.5.2023 klo 9–17
Sunnuntai 7.5.2023 klo 10–17
Liput
Päivälippu 25 €
Eläkeläiset 20 €
7–15-vuotiaat 10 €
Alle 7-vuotiaat veloituksetta maksavan aikuisen seurassa.
Ennakkoon
Lippuja on saatavissa myös ennakkoon Tiketistä.