Kuorma-auton tulisi ammattiliikenteessä kestää 20 000 - 30 000 tuntia ajoaikaa. Ruotsin Göteborgissa toimiva Chalmersin teknillinen yliopisto sanoo, että siihen ei vety-polttokennolla toimiva kuorma-auto pysty.
Chalmers onkin sen vuoksi ryhtynyt tutkimaan, mikä ja millä tavpalla polttokennot tulevat elinikänsä loppuun tarkoituksella parantaa ja pidentää niiden elinikää saavuttamaan kuorma-autoilta vaadittu toiminnallinen kokonaistuntimäärä.
Chalmersin onnistuessa, se voi osoittautua ratkaisevaksi tekijäksi vety-polttokennolla toimivien kuorma-autojen läpimurrolle markkinakilpailussa.
Polttokennon sydän muodostuu kolmesta aktiivisesta kerrostumasta eli kahdesta elektrodista - anodi ja katodi - ionijohteisella kalvolla niiden keskellä. Jokainen yksittäinen kenno tuottaa noin 1 voltin jännitteen. Elektrodeissa on katalysaattorimateriaalia, ja niihin johdetaan vetyä ja happea. Syntyneestä elektrokemiallisesta prosessista syntyy puhdasta vettä ja sähköä auton voimanlähteeksi.
(Trailer.se/Stefan Nilsson)