Sähköinen toimintaympäristö hybridiajoneuvoissa tarkoittaa polttomoottorille vähemmän työtä – mutta moottoriöljylle enemmän rasitusta. Tämän vuoksi Castrol on kehittänyt ”Hyspec”-hybridimoottoriöljyt, jotka täyttävät oman uuden standardinsa vaatimukset.

Monille autonmoottoriöljyjen valmistajien normit ovat kuin raamattu – ohjeet, joita noudatetaan tarkasti, ei pelkästään merkkikorjaamoissa vaan laajemminkin. Mutta kuten nykyaikana usein todetaan, jopa Jumalan sanaan voi olla syytä poiketa perustellusti. Sama pätee myös autoalan korjaamoihin: joskus on järkevää valita öljy, joka ei noudata pelkästään autonvalmistajan vaatimuksia. Hybridiajoneuvot ovat tästä hyvä esimerkki. Miksi? Koska niiden moottorit toimivat eri tavalla kuin perinteiset polttomoottorit – eli ne käyvät vähemmän.
Hybridimoottorit saavuttavat käyttöönsä optimaalisen lämpötilan hitaammin ja harvemmin, mikä on tärkeää moottorin öljyämiselle ja voitelulle sekä veden ja polttoaineen haihtumiselle öljystä.
Castrolin tutkimusten mukaan hybridimallien polttomoottorit toimivat jopa 40 astetta viileämpinä tyypillisessä kaupunkiliikenteessä. Tämä on merkittävä ero. Lisäksi jatkuvat moottorin käynnistykset, joita hybridiautolla voi olla jopa puoli miljoonaa elinkaarensa aikana, aiheuttavat enemmän epäpuhtauksia kuin perinteisellä polttomoottorilla, jossa käynnistyskertoja on kymmenen kertaa vähemmän.
Näiden faktojen ja yli 25 vuoden aikana kertyneiden noin kahden miljardin tietopisteen pohjalta – joita Castrol on kerännyt katuajotesteistä, autourheilusta ja yhteistyöstä alkuperäisten valmistajien kanssa – yritys on kehittänyt oman Hyspec-öljystandardinsa hybridimoottoreille.
(kfz-betrieb/Vogel)