
carVerticalin tutkimus toteaa, että Suomessa yksittäinen omistaja ajaa keskimäärin 65 470 kilometriä ennen kuin hän myy autonsa. Tämä on alle Euroopan keskiarvon, joka on 75 928 km.
Suomalaisen autoilijan vuotuinen keskiarvo on 21 213 km. Se on tutkimuksen korkeimpia tuloksia!
Vaikka omistajakohtainen kokonaismatka onkin suhteellisen vaatimaton, vuosittainen ajokilometrimäärä on Euroopan suurimpia.
Suomalaiset eivät pidä autojaan kovin pitkään
Suomalaiset autoilijat pitävät samaa autoa keskimäärin 3,1 vuotta ennen kuin päättävät myydä sen. Tämä on lyhyempi kuin monissa muissa tutkimukseen osallistuneissa maissa. Vertailun vuoksi todettakoon, että portugalilaiset kuljettajat pitävät autonsa 7,2 vuotta, puolalaiset 6,1 vuotta ja liettualaiset 5,5 vuotta. Eniten autoja vaihdetaan Serbiassa ja Ukrainassa, joissa kuljettajat vaihtavat ajoneuvonsa keskimäärin 1,1 vuoden välein.
Asiantuntijat ovat yleisesti samaa mieltä siitä, että mitä vähemmän omistajia autolla on ollut, sitä luotettavampi se todennäköisesti on. Kuljettaja, joka aikoo myydä ajoneuvonsa vuoden sisällä, ei todennäköisesti investoi kalliisiin korjauksiin tai vakavampien vikojen poistamiseen.
”Auton pitkäikäisyyteen vaikuttavat voimakkaasti myös ajotavat. Lyhyet matkat, aggressiivinen ajotapa ja huollon laiminlyönti vaikuttavat ajan myötä aina kielteisesti ajoneuvon kuntoon”, kertoo Buzelis.
Autotietoyritys carVertical teki tutkimuksen selvittääkseen, missä Euroopan maissa kuljettajat ajavat samalla autolla eniten ja missä vähiten kilometrejä, kuinka usein he vaihtavat autoa ja minkä maiden ajoneuvoja kannattaa ehkä välttää.
Serbit ajavat yhdellä autolla vähiten kilometrejä, puolalaiset eniten
Puola (112 977 km), Slovakia (109 044 km) ja Portugali (108 256 km) ovat sellaisia maita, joissa omistajat ajavat autollaan eniten kilometrejä. Alhaisimmat luvut löytyvät Serbiasta (18 807 km), Ukrainasta (22 580 km) ja Unkarista (47 845 km).
Näistä luvuista ei tietenkään käy ilmi, kuinka monta kilometriä kuljettajat ajavat vuodessa. Joissakin maissa autoja vaihdetaan useammin ja toisissa hitaammin, mikä vaikuttaa ajettuun kokonaismatkaan aikana, jona ajoneuvo kuuluu yhdelle omistajalle.
”Keskimääräinen vuotuinen ajokilometrimäärä paljastaa, kuinka intensiivisesti autoa on käytetty. Intensiivinen käyttö vaikuttaa ajoneuvon pitkäikäisyyteen, mikä johtaa myöhemmin usein useampiin rikkoutumisiin ja muihin ongelmiin. Siksi korostamme historiaraporteissamme intensiivisen ajamisen aikoja – siihen ostajien on aina kiinnitettävä huomiota käytettyä autoa valitessaan”, kertoo carVerticalin autoasiantuntija Matas Buzelis.
Suomi riskialttiimpia maita käytetyn auton ostamiseen
carVerticalin tutkimus osoitti, että omistajanvaihdosten tiheyden perusteella riskialttiimpia maita käytetyn auton ostamiseen ovat Tšekki, Suomi, Espanja ja Ukraina. Näiden maiden kuljettajat paitsi vaihtavat autojaan useammin myös ajavat yleensä enemmän kilometrejä vuodessa kuin eurooppalaiset keskimäärin.
Esimerkiksi espanjalaiset kuljettajat käyttävät autoa keskimäärin 4 vuotta ja ajavat vuosittain 23 186 kilometriä. Ukrainassa autot vaihdetaan 1,1 vuoden välein, ja vuosittainen ajokilometrimäärä on 19 816 km. Tšekkiläiset autoilijat ajavat 20 201 kilometriä vuodessa ja pitävät autonsa keskimäärin 3,6 vuotta.
Toisessa ääripäässä ovat Saksan, Liettuan, Portugalin ja Yhdistyneen kuningaskunnan kuljettajat. Näissä maissa kuljettajat ajavat yleensä vähemmän kilometrejä ja pitävät ajoneuvojaan pidempään.
Yhdistyneessä kuningaskunnassa kuljettajat pitävät autoa keskimäärin 4,5 vuotta ja ajavat vain 12 710 kilometriä vuodessa. Myös saksalaiset vaihtavat autoa maltillisesti 4,8 vuoden välein ja ajavat vuosittain 17 688 kilometriä. Portugalilaiset kuljettajat pitävät autonsa 7,2 vuotta ja ajavat vuosittain 15 133 kilometriä, kun taas liettualaiset vaihtavat autonsa 5,5 vuoden välein ja ajavat vuosittain 16 367 kilometriä.
Metodiikka
carVerticalin tutkimuksessa analysoitiin tietoja yhtiön käyttäjien 18 Euroopan maassa tammikuun ja lokakuun 2025 välisenä aikana hankkimista autohistoriaraporteista sen selvittämiseksi, minkä maiden kuljettajat ajavat vähemmän kilometrejä ja pitävät ajoneuvonsa pidempään.
Tutkimuksessa omistajanvaihdokseksi määriteltiin ajoneuvo, joka merkittiin myydyksi, joka sai uuden rekisteröintitietueen, uuden omistajan tietueen tai tuonti- tai vientitietueen. Autot, joilla oli vain yksi omistaja tai joilla ei ollut käyttötietoja, suljettiin pois tilastoista. Kaikki tutkimuksessa analysoidut ajoneuvohistoriaraportit tarkistettiin ensimmäisestä viimeiseen omistustietueeseen



