MAN - Vaihtoautot

Suuret lentoyhtiöt ovat päättäneet matkustamoon vietävän matkalaukun (nk. cabin luggage) maksimikoosta. Se noudattaa IATAn suosituksen mukaan 55x35-40x20 sm kokoa, painoltaan enintään 10 kg (esim. Finnair 8 kg). Lisäksi sallitaan yksi “laptop” eli kannettava tietokonekassi. Monet lentoyhtiöt määrittävät kannettavan tietokoneen sijaan “one personal item” tarkoittaen lähinnä käsilaukkua henkilökohtaisia tarvikkeita varten. Laptop tai käsilaukku on tarkoitetut sijoitettavaksi istuimen jalkatilaan.

Matkustajakoneiden valmistajat ovat mitoittaneet ylähyllytilan periaatteessa IATAn suosituksen mukaan.

Määräyksiä rikotaan yleisesti. Matkustamolaukut ylittävät sekä mitoiltaan että painoltaan lentoyhtiöiden määräämät enimmäismitat. Lisäksi on tullut yleiseksi tavaksi tuoda matkustamoon selässä lisäksi ylisuuri selkäreppu, minkä lisäksi kädessä usein jalkatilaan sopimaton ylisuuri tavarakassi. Kaiken sijoittaminen matkustamon hyllytiloihin onkin muuttunut farssiksi, joka muistuttaa lähinnä Tokion metron vaunuunahtamissirkusta. Kun viimeinenkään kolo ei enää löydy, matkalaukkuja on lopulta pakko viedä matkustamosta takaisin ulos ja koneen ruumaan. Tuloksena usein koneen myöhästynyt lähtö, josta matkustajilta tuntemattomiksi jääviä monia lennonjohdollisia haittoja.

Ylähyllyjen täyttämisen hermostunut, väkivaltainenkin hulabaloo ennen jokaista lentoonlähtöä on nykyään lentomatkustamisen arkea. Samalla se on ikävä isku yleiselle matkustusviihtyvyydelle. Eikä se riitä.

On selvitetty, että jopa 30 % ihmisistä kärsii lentopelosta ja 8 % ei lainkaan suostu astumaan lentokoneeseen (Wikipedia). Lentopelkoisille matkustamossa tapahtuva ryntäily matkalaukkujen ja ulkovaatteiden rusentamiseksi väkisin ylähyllyjen rajoitettuihin tilohin ei luo tarvittavaa uskoa, että lentoturvallisuus on kaikin tavoin hallinnassa ja varmistettu.

Siihen nähden edeltänyt turvatarkastus, jossa kaupan avaamaton vesipullo ja 250 gramman voirasiassa oleva 50 gramman voinokare ja 150 ml:n puolillaan oleva saippuapullo takavarikoidaan lentoturvallisuutta vaarantavina, on matkustajan pilkkaamista. Jo sinne sopisi sijoittaa ensimmäinen käsimatkatavaroiden seula.

Luonnollisin tarkastuspaikka olisi tietysti viimeinen matkalipun tarkastuspiste ennen koneeseen astumista. Vain ei. Siitä soljuvat läpi ylikokoiset matkustamolaukut samankokoisten selkäreppujen ja jättikassien kera kuin liukuhihnalla, kaikki täysin lentoyhtiön määräysten vastaisesti. Matkustajat pitävät siinä lentoyhtiötä pellenä.

Näin ei saisi jatkua. Lentoyhtiöiden välinpitämättömyys omia määräyksiä kohtaan kostautuu lentoliikenteen luotettavuutta, uskottavuutta ja kehitystä haittaavasti.

Se ei ole hyvä tie.

(Otsikko on valittu, että Finnairin lisäksi ulkomaisetkin lentoyhtiöt tarttuisivat asiaan)