IRU (Kansainvälinen Tiekuljetusliitto) toivottaa tervetulleeksi Euroopan parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunnan äänestyksen, jossa se hyväksyi kolmikantaneuvotteluissa saavutetun alustavan ajokorttidirektiivin uudistussopimuksen. Tämä seuraa neuvoston pysyvien edustajien komitean äskettäistä virallista hyväksyntää – kyseessä on ensimmäinen EU:n lainsäätäjistä, joka on tukenut sopimusta. Uudistus vastaa pitkään esitettyihin alan vaatimuksiin ratkaisujen löytämiseksi kuljettajapulaan ja ajokorttien digitalisoinnin edistämiseksi samalla, kun pidetään yllä korkeita liikenneturvallisuusstandardeja.
Ajokorttidirektiivin uudistuksen hyväksyntä parlamentin liikenne- ja matkailuvaliokunnassa merkitsee tärkeää virstanpylvästä useille alan prioriteeteille, kuten:
- ammatillisten kuljettajien vähimmäisiän selkeyttäminen,
- nuorille ammattilaisille suunnattujen saattaja-ajokäytäntöjen mahdollistaminen,
- vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien ajoneuvojen käytön laajentaminen,
- yhtenäisen digitaalisen ajokortin käyttöönotto,
- ja EU-tasoisen kehyksen luominen kolmansien maiden ajokorttien tunnustamiseksi.
IRU:n EU-vaikuttamisesta vastaava johtaja Raluca Marian kommentoi:
”Tämänpäiväinen äänestys vahvistaa poliittisen tuen modernimmalle, turvallisemmalle ja helpommin saavutettavalle kehykselle kaikille kuljettajille – myös ammattikuljettajille. Tämä on selkeä viesti siitä, että Eurooppa on tosissaan tukeakseen kuljetusalan työvoimaa tarjoamalla oikeudellista selkeyttä, digitalisaatiota ja kolmansien maiden kuljettajien osaamisen parempaa tunnustamista.”
Vähimmäisikäammattikuljettajille
Sopimus tuo kaivatun oikeudellisen selkeyden ammatillisten kuljettajien vähimmäisikävaatimuksiin. Uudistettu direktiivi ottaa huomioon jo voimassa olevat säännökset EU-lainsäädännössä, sallien pakollisen ammattipätevyystodistuksen (CPC) omaavien kuljettajien ajaa tavarakuljetuksia – sekä kansallisesti että kansainvälisesti – 18-vuotiaasta lähtien. Linja-auton ja tilausajokuljettajien vähimmäisikä vahvistetaan 21 vuoteen.
IRU pitää kuitenkin menetettynä mahdollisuutena sitä, että alle 21-vuotiaille linja-autonkuljettajille asetettua 50 kilometrin rajoitusta ei poistettu – tämä rajoitus vaikeuttaa nuorten houkuttelemista alalle.
”Toivomme, että tätä myönteistä kehitystä voidaan jatkaa CPC-sääntöjen toivotussa uudistuksessa, jossa otetaan paremmin huomioon henkilökuljetusalan erityistarpeet,” sanoi Raluca Marian.
Saattaja-ajaminen: väylä nuorille kuljettajille
Myönteisenä askeleena nuorten houkuttelemiseksi kuljetusalalle ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi sopimus sallii jäsenvaltioiden ottaa käyttöön pakollisia saattaja-ajojärjestelmiä 17-vuotiaille B-luokan ajokorttia varten sekä vapaaehtoisia järjestelmiä C-, C1- ja C1E-luokkiin. Näin nuoret CPC:n suorittaneet kuljettajat voivat saada valvottua ajokokemusta. Saattajana toimivien kuljettajien on täytettävä erityisehdot, mukaan lukien 7–14 tunnin kohdennettu koulutus.
Digitaaliset ajokortit vuoteen 2030 mennessä
Direktiivin uudistus tuo käyttöön yhtenäisen digitaalisen ajokortin, joka otetaan käyttöön viimeistään vuoden 2030 loppuun mennessä osana Euroopan digitaalista henkilöllisyyslompakkoa. Kuljettajilla säilyy oikeus pyytää fyysinen ajokortti. Tämä on tärkeä askel kohti paperitonta ja osallistavampaa liikennejärjestelmää, joka lisää tehokkuutta ja sääntelyn noudattamista koko EU:ssa.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat
Sopimus mahdollistaa sen, että B-luokan ajokortin omaavat henkilöt voivat ajaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia henkilö- ja tavara-ajoneuvoja, joiden paino on enintään 4,25 tonnia. Tämä laajennus ylittää komission alkuperäisen ehdotuksen ja huomioi ajoneuvosuunnittelun muutokset ja päästövähennystarpeet.
Kolmansien maiden kuljettajien pääsy
Uudistettu direktiivi avaa tietä EU-tason kehykselle kolmansien maiden ajokorttien vaihtamisen helpottamiseksi. Tuleva täytäntöönpanoasetus määrittelee kolmannet maat, jotka täyttävät EU:n vastaavuusvaatimukset. Nämä maat hyötyvät yksinkertaistetuista menettelyistä ilman lisävaatimuksia tai erillisiä koodeja.
Kuitenkin sopimus ei ratkaise kolmansien maiden ammattikuljettajapätevyyksien tunnustamisen ongelmaa. Ilman vastavuoroista tunnustamista nämä kuljettajat eivät voi työllistyä EU:ssa. Tämä puute on korjattava, jotta kolmansien maiden osaajat voidaan aidosti ottaa mukaan EU:n työmarkkinoille.
”Kuten nuorten linja-autonkuljettajien rajoitusten poistaminen, myös CPC-sääntöjen uudistus tarjoaa mahdollisuuden viedä loppuun tämä uudistus ja helpottaa kolmansien maiden kuljettajien pääsyä EU:n työmarkkinoille. Ajokorttien tunnustaminen on vasta puoliväli,” sanoi Raluca Marian.
Seuraavat vaiheet
Tämänpäiväisen valiokuntaäänestyksen ja neuvoston aiemman hyväksynnän jälkeen seuraava vaihe on Euroopan parlamentin täysistunnon virallinen hyväksyntä, jota odotetaan syksyllä, ja sen jälkeen lopullinen hyväksyntä neuvostossa.
Koska molemmat lainsäädäntöelimet ovat jo hyväksyneet sopimuksen selvin enemmistöin, loppuvaiheiden odotetaan olevan muodollisuuksia. Kun direktiivi on virallisesti hyväksytty, jäsenvaltioiden on saatettava se osaksi kansallista lainsäädäntöä 4–6 vuoden siirtymäajalla.