MAN - Vaihtoautot

Violeta Bulc tutustui kabotaasin valvontaan Brysselin ulkopuolisella moottoritiellä.

EU Liikennekomissaari, Violeta Bulc haluaa puuttua kuorma-autonkuljettajien alipalkkaukseen Euroopassa. Ongelman keskiössä ovat useiden maiden välillä liikkuvat kuljettajat ja heidän sosiaaliset oikeutensa joita poljetaan surutta laillisia porsaanreikiä hyväksi käyttämällä. 

Sloveniasta kotoisin olevalta Bulcilta voidaan odottaa vielä tämän vuoden puolella kuljettajien työolojen ja oikeuksien parantamiseen pyrkiviä sääntöehdotuksia.

Slovenian komissaari äskettäin puhui voimakkaammin kuin koskaan kuorma-auton kuljettajien vähimmäispalkkauksen puolesta. "Jos kuljettaja pysyy maassa pitkään, tai harjoittaa työtehtäviä tietyssä maassa säännöllisesti, niin tämä kuljettaja olisi saatava kyseisen maan vähimmäispalkkaa", hän sanoi.

Tällä hetkellä Tanska, Italia, Kypros, Itävalta, Suomi ja Ruotsi ovat ainoat EU-maat, joilla ei ole kansallisen vähimmäispalkan vaatimusta ulkomaisille autonkuljettajille.

Toimittajille kerrottiin, että vielä on liian aikaista kertoa lisätietoja siitä, miten kuorma-auton kuljettajien palkkoja voitaisiin säädellä, ja kuinka kauan kuljettajan tulisi viettää yhdessä EU-maassa saadakseen kansallisen vähimmäispalkan. "Haluan löytää ratkaisun", Bulc sanoi.

Itä-Euroopan maissa toimivat, lievempiä työlainsäädäntöjä hyödyntävät ja kuljettajien oikeuksia syrjivät kuljetusyritykset ovat pilanneet koko tieliikennealan maineen Euroopassa.

Bulc ehdottaa tarkistuspisteiden lisäämistä maanteiden varsille, missä autot ja kuljettajien taustat tutkitaisiin. Tällä voitaisiin varmistaa etteivät kuljettajat riko kabotaasilainsäädäntöä.

(lähde: EurActiv)