Olemme verkottuneiden autojen ajan kynnyksellä. Maaliskuusta 2018 lähtien automaattinen hätäviestijärjestelmä eCall tulee pakolliseksi EU-jäsenmaissa. Se tarkoittaa samalla sitä, että kaikki uudet autot ovat jatkossa verkottuneita. Markkinatutkimusyhtiö Gartner ennustaa, että vuoteen 2020 mennessä maailman teillä tulee liikkumaan 250 miljoonaa verkottunutta autoa. Samalla autoista on kehittymässä entistäkin vahvemmin pyörillä kulkevia mobiililaitteita, ja kiinnostuneet ostajat keskittyvät yhä enemmän tarjolla oleviin digitaalisiin palveluihin, kuten toimintoihin, jotka tarkkailevat auton kuntoa tai varoittavat väärään suuntaan ajavista kanssaliikkujista.
Tulevaisuudessa seuraavat palvelut tulevat olemaan vakiona jokaisessa ajoneuvossa:
1) Hälytys väärään suuntaan ajavista kuljettajista
Pelkästään Saksassa tienkäyttäjiä varoitetaan väärään suuntaan ajavista kuljettajista noin 2 000 kertaa vuosittain. Radion kautta kuultava varoitus tulee usein liian myöhään, koska kuljettaja saattaa ehtiä ajaa väärään suuntaan jopa noin 500 metrin matkan – pahimmassa tapauksessa kohtalokkain seurauksin. Boschin pilvipohjainen ratkaisu varoittaa sekä kuljettajaa itseään että läheisyydessä liikkuvia ajoneuvoja kymmenen sekunnin kuluessa tapahtuneesta.
2) Ennakoiva diagnostiikka
Mikään ei ole yhtä ikävää kuin se, jos auto hajoaa lomalla. Yhtäkkiset, väärään ajankohtaan sijoittuvat korjaamokäynnit voidaan välttää ennakoivan diagnostiikan avulla. Kun järjestelmä analysoi auton toimintaa ja tekee ennusteita tärkeimpien komponenttien kunnosta, kuljettaja saa tiedon kuluneesta osasta ennen kuin hän jää tien päälle.
3) Yhteisöpohjainen pysäköinti
Pysäköimisestäkin tulee jatkossa yhteisöllistä toimintaa. Tulevaisuudessa autot tunnistavat ja mittaavat tien reunaan pysäköityjen autojen välejä ohi ajaessaan, ja tieto välittyy digitaaliselle pysäköintikartalle. Näin syntynyt digitaalinen pysäköintikartta on alueen läheisyydessä liikkuvien autojen käytettävissä, ja kuljettajat voivat ajaa suoraan vapaalle paikalle.
4) Henkilökohtainen avustaja
Unelma omasta henkilökohtaisesta avustajasta muuttuu aivan kohta todeksi. Boschin palvelun avulla kuljettajat voivat äänikomentojen avulla hallita kätevästi kalenteriaan, etsiä erilaisia tietoja tai säätää älykodin laitteita ajaessaan. Assistentti oppii käyttäjän tavat ja mieltymykset, ja pystyy siten tarjoamaan ajan kuluessa entistäkin parempaa tukea arjen hallintaan.
5) Ohjelmistopäivitykset
Jo nykyään älypuhelinten päivitykset hoidetaan pilvipalvelun avulla. Nyt Bosch tekee saman autoille. Uudet ominaisuudet voidaan lisätä autoon sen seisoessa parkissa – salattuna ja suojassa hakkereilta.
Aiheeseen liittyviä linkkejä: