Vientivolyymit ovat tänä vuonna nousseet kiireisimpinä kuukausina peräti 16 prosenttia viime vuodesta. Volyymien kasvu on tuonut kuljetusyrityksille myös uusia haasteita. Muun muassa vetäjistä on ollut pulaa koko Euroopassa.
Kuljettamisen kustannukset Euroopassa ovat nousseet tämän vuoden aikana jo lähes kuusi prosenttia. Samaan aikaan lainsäädännön uudistukset ovat tuoneet logistiikkapalvelujen tuottajille aivan uusia kustannuksia. Esimerkkinä mainittakoon Ranskan, Belgian ja Saksan uudet säännökset kuljettajien viikkolevosta. Sitä ei saa enää viettää auton makuutiloissa. Tämän seurauksena kuljettajien viikkokilometrit ovat pudonneet, ja alalta on lyhyessä ajassa hävinnyt noin neljännes kulettajista. Myöskään uusia kuljettajia ei tule enää alalle kysyntään nähden tarpeeksi.
Samaan aikaan toimitusaikavaatimukset ovat kiristyneet entisestään. Monilla lähetyksillä on tiukasti määritelty aikaikkuna noudolle tai purulle. Se tarkoittaa, että saman volyymin kuljettamiseen tarvitaan enemmän kapsiteettia. Pitkällä aikavälillä viennin ja tuonnin epäsuhta aiheuttaa kalustopulaa ja lisää omalta osaltaan kustannuspaineita vientihintoihin.