MAN - Vaihtoautot

Kaukoidässä valmistetut halpatuontirenkaat uhkaavat Bipaverin mukaan Euroopan ja samalla myös Suomen rengasteollisuutta. Erityisesti Kiinassa valmistettujen renkaiden hinnat ovat edullisia, mutta samalla niiden laadussa ja ominaisuuksissa on suurta vaihtelua. Pahimmillaan huonolaatuiset renkaat ovat vaaraksi ympäristölle ja ihmisten terveydelle, sillä niissä käytetään jopa syöpää aiheuttavia aineita.

Euroopan pinnoitusteollisuuden kattojärjestö Bipaver on kiinnittänyt huomiota Kaukoidässä valmistettujen renkaiden halpatuontiin ja niiden kilpailuasetelmaan suhteessa eurooppalaisiin pinnoitettuihin renkaisiin. – Yhdysvallat on jo asettanut kiinalaisille henkilöautonrenkaille kovan tuontitullin ja kuorma-autojen renkaat ovat vuorossa seuraavana. Tästä syystä renkaita myydään nyt Eurooppaan polkuhinnalla, kertoo Bipaverin varapuheenjohtaja Jukka Lankolainen.

Autonrenkaiden pinnoitus on taloudellista ja ympäristöystävällistä kierrättämistä, jossa loppuun kulunut rengasrunko saa uuden elämän ja on hyvin tehtynä laadullisesti yhteneväinen uuden laaturenkaan kanssa. Bipaverin huolenaiheena on, että terästeollisuuden tavoin rengasmarkkinoilla on alkanut esiintyä polkuhinnoittelua Kaukoidän ylikapasiteetin johdosta.

Henkilöautojen renkaiden pinnoitus alkoi vähetä Suomessa jo vuosia sitten. Maassamme on kuitenkin yhä parikymmentä raskaan liikenteen renkaiden pinnoitusyhtiötä. Niiden tuotanto on yhteensä yli 160 000 rengasta vuosittain ja työllistävä vaikutus satoja ihmisiä. – Kaukoidässä valmistettujen renkaiden dumppaus vahingoittaa pinnoitusteollisuutta ja aiheuttaa alan eurooppalaisille PK-yrityksille konkursseja. Samalla lisääntyy ympäristökuormitus romurenkaiden osalta, kun monet Kaukoidän valmistajat säästävät valmistusmateriaaleissa, Jukka Lankolainen toteaa.

Erityisen huolestuttavaa ovat terveysvaikutukset, joita halparenkaiden materiaalit voivat aiheuttaa. Vaarallisimpia halparenkaissa käytettäviä ainesosia ovat öljyt, joissa on polyaromaattisia hiilivetyjä. Niiden käyttö renkaissa kiellettiin EU:ssa jo 1990-luvulla karsinogeenisten ominaisuuksien vuoksi. Niitä on edullista tuottaa, joten niitä käytetään edelleen halpavalmisteissa. Valvovaa viranomaista ei ole, mutta Saksassa tehty tutkimus tukee tätä.

Lisäksi on huomattu, että EU:n vaatima rengasmerkintä monissa halparenkaissa ei vastaa todellisuutta, mutta edelleenkään valvovaa viranomaista ei ole.

Bipaver-järjestö yrittää parhaillaan vakuuttaa EU:n komission siitä, että myös Euroopassa olisi USA:n tavoin kannettava aiempaa suurempaa huolta halpatuotujen pinnoituskelvottomien renkaiden laadusta sekä pinnoitusyritysten kilpailukyvyn takaamisesta. Järjestö on juuri jättänyt kirjelmän Euroopan komission puheenjohtajalle Jean-Claude Junckerille ja varapuheenjohtajalle Frans Timmermansille asian selvittämiseksi.