MAN - Vaihtoautot

Neljä täyssähköbussia ja yksi kaasubussi valikoituivat Bus Euro Test 2016 vertailutestiin Brysselissä keskustan linjalla 69 toukokuun alussa. Testivoittaja julistetaan Kansainväliseksi Vuoden Katubussiksi 2017. Julkistaminen ja palkintojen jako tapahtuu syyskuun 22. päivänä Hannoverin IAA-näyttelyssä.

Täyssähkö-Irizar i2e  oli testien suuri yllättäjä: äänetön kulku, avarat ja läpeensä tarkoituksenmukaiset ja matkustajaystävälliset sisätilat, kuljettajan helppo käsitellä, ketterä kääntyjä tiukimmissakin kadunkulmissa. Irizar on lyhyessä ajassa lähtenyt täysillä sähköbussin kehittämiseen koko mahtavan teollisuusryppäänsä voimin ja aivan uuden, vain sähköajoneuvojen rakentamiseen perustetulla tehtaalla.

Solaris Urbino 12 Electric oli samaa luokkaa kuin Irizar 12e: siivousystävälliset, matkustajia hellivät, avarat, tuikitarkoituksenmukaiset, valoisat ja keltaisella silmiä ilahduttavat sisätilat, nopea matkustajavaihtuvuus, lyhyet pysäkkiajat, ketterä kadunkulmissa, hyvä ajaa, äänetön. Solaris on iso, tehokas ja sähköajoneuvojen valmistajana kokenut johdin-, nivel ja raitiovaunuja myöten.

Van Hool Excui.City 18 Electric, 18,61 metriä pitkä nivelbussi, suuri kuin juna, pitkälle toista sataa matkustajaa kantava, sisältä helposti siivottava, tilava, valoisa, neljällä leveällä ovella varustettu bussijuna, joka kiertyi käärmeen ketteryydellä kadunkulmista kun 12-metriset kilpailijansa ikään, helppo ajettava - huima laite, jonka kaksinivelinen 24 m pitkä muunnos on jo katuliikenteessä ympäri Eurooppaa, mm. Malmössä ja Bergenissä!

Ebusco 2,0 Electric, kolmeen edelliseen verrattuna hiukan prototyyppiasteella, "kiinalaisen" tuntuinen krouvinpuoleinen rakenne, hyvä matkustajille ja helppo käsiteltävä kaupunkikeskustoissa - hyvä, mielenkiintoinen, kehityskelpoinen uusi hollantilainen haastaja, sähköbussien edullisin, hinnaltaan alle 500 000€ valmiina toimintaan.

Mercedes-Benz Citaro NGT, vanha tuttu maailman eniten myyti kaupunkibussi kaasumoottorilla uus-päivitettynä. Pettymys, yllätyksetön, hieno, hyvä ajaa, luotettava tekniikka, kaikki hyvin - silti tylsä, vanha verrattuna sähkö-kilpailijoihinsa. Daimlerilta on kehityksen taju hukkunut näkemästä sähköbussien tuloa, oli yleinen mielipide tuomaristossa. Maakaasu-jakeluverkostoa on harvassa, sähköä on kaikkialla. Citaro on luvassa sähköbussina 2017-18.

Sähköbussien on joukkoliikenteen tulevaisuus kaupunkialueilla. Lue yksityiskohdista tarkempi selostus plussineen, miinuksineen seuraavassa Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2016 numerossa, joka ilmestyy 1.7.