Kansainvälisen joukkoliikenneliiton UITP:n järjestämä Global Public Transport Summit -tapahtuma (GPTS) pidettiin tällä viikolla Barcelonassa. Näyttely oli järjestyksessään 64. ja Espanjan pääkaupunki toimi tapahtumapaikkana kolmatta kertaa. Tässä joitakin kohokohtia tapahtumasta.
MAN ilmoitti, että se ei enää investoi Euro7-teknologioihin ja että vuodesta 2030 alkaen se tarjoaa valikoimassaan vain päästöttömiä linja-autoja. Lisäksi MAN esitteli uusimman sähkömallinsa: Lion’s City 10 E. Tällä hieman lyhyemmällä bussilla yritys täydentää täyssähköisen Lion’s City E -linja-autovalikoimansa, joka koostuu nyt 10,5, 12,2 ja 18,1 metrin pituisista versioista. "Uutta" linja-autoa on valmistettu vuoden 2023 alusta lähtien MAN:n kaupunkilinja-autotehtaalla Starachowicessa Puolassa. Vaikka midibussi perustuu moniin 12 metrin vastineensa, sen enimmäisenergiakapasiteetti on hieman pienempi, 400 kWh. MAN ilmoittaa Lion’s City 10 E:lle täyden 300 kilometrin kantaman.
Saksalaisvalmistaja Daimler Buses ilmoitti perustavansa uuden latausinfrastruktuurin tytäryhtiön Daimler Buses Solutions GmbH:n erityisesti Euroopan linja-autoteollisuudelle. Juuri paljastettu eCitaro FC herätti huomiota heidän osastollaan. Tämä on uusi eCitaron versio, jossa polttokenno laajentaa toimintasädettä. Solobussin kapasiteetti on jopa 294 kWh sekä 60 kW:n polttokenno, joka tarjoaa jopa 400 kilometriä. Nivellinja-auton kapasiteetti on jopa 392 kWh samalla polttokennolla ja kantama jopa 350 kilometriä. 18-metrinen variantti sai ensi-iltansa messuilla.
Ensiesitysten joukossa oli myös uuden valmistajaliittoutuman BYD-Castrosuan työ. Kahden kumppanin mukaan Barcelonassa esitellyn 12-metrisen kaupunkibussimallin akkukapasiteetti on 422 kWh, mikä tarjoaa yli 450 kilometrin toimintasäteen. Malli perustuu BYD:n sähköbussin alustaan, jonka kiinalainen valmistaja esitteli viime syksynä Hannoverin IAA Transportationissa.
Iveco Bus keskittyi Barcelonassa myös uusiin sähköversioihinsa, jotka italialainen valmistaja oli hiljattain julkistanut Pariisissa järjestetyssä tapahtumassa. Näyttelyhallissa esiteltiin 13 metriä pitkä Crossway LE Elec ja uudistettu E-Way sen pienimmässä versiossa (9,5 metriä). Iveco tarjoaa Crossway LE Elecin 12 metrin pituisena kaupunkibussina (Class 1 -sertifiointi) tai 13 metrin pituisena Class 2 -sertifioituna linja-autona kaukoliikenteeseen. Jälkimmäinen on saatavana 416 ja 485 kWh:n akkukapasiteetilla. Yhtiö esitteli päivitetyn version E-Waysta, jossa on nyt eri valmistajan akut. Iveco julkisti äskettäin sähköisen version Streetwaystä, mutta se ei ollut esillä Barcelonassa.
Myös monet muut vakiintuneet valmistajat esittelivät tunnettuja nykyisen sukupolven sähkömallejaan. Heidän joukossaan oli turkkilainen linja-autovalmistaja Karsan, joka esitteli erilaisia versioita e-Atak-mallistaan e-Jest-minibussin rinnalla. Tähän sisältyi vetykäyttöinen variantti, e-Ata Hydrogen, joka paljastettiin viime vuoden IAA:ssa.
Irizar esitteli paikallisen yleisön edessä vakiintunutta raitiovaunulinja-automalliaan sekä 12- että 18-metrisinä versioina.
Hollantilainen Ebusco oli mukana sekä Ebusco 2.2:ssa että Ebusco 3.0:ssa.
VDL esitteli 12-metrin Citea Electricin uudesta sukupolvesta, kun taas Solaris esitteli suositun 12-metrin mallinsa, Urbino 12 Electricin. Van Hool esitteli A12-mallia, joka on saatavana akkusähköisenä ja vetysähköisenä versiona. Myös muilla pienemmillä OEM-valmistajilla oli esillä sähköbusseja, vaikka tämä luettelo ei ole tyhjentävä.
ABB ja ZF esittelivät myös innovaatioitansa. ABB E-Mobility esitteli uuden HVC360-nimisen varikkolatausratkaisun sähköbusseille ja kuorma-autoille. Tämä ratkaisu mahdollistaa jopa neljän latausaseman liittämisen kytkentäkeskukseen, mikä tarjoaa jatkuvan, jopa 360 kW:n lataustehon.
Saksalainen ZF Group nosti esille kaksoissähköisen keskusvetojärjestelmän, CeTrax 2:n, Barcelonan linja-autoihin. Tämä järjestelmä on suunniteltu helpottamaan ajamista jyrkemmissä rinteissä ja haastavissa topografioissa. Sen jatkuva teho on 360 kW ja vääntömomentti 13 680 Nm. ZF on valmistanut CeTrax sähköistä vetojärjestelmää raskaisiin hyötyajoneuvoihin vuodesta 2020. Vuoden 2022 puolivälissä yhtiö ilmoitti suunnitelmistaan ottaa käyttöön tämän sähkökäyttöjärjestelmän seuraavan sukupolven. CeTrax 2 -vetolaitteen sarjatuotannon on määrä alkaa myöhemmin tänä vuonna.