
Autonsiirron logistiikka-alustan kehittänyt Bahn Express on kerännyt viiden miljoonan euron rahoituksen. Rahoituskierrosta johti ruotsalainen Node VC. Lisäksi kierrokselle osallistuivat aiemmin yritykseen sijoittaneet Trind VC ja Innovestor sekä joukko enkelisijoittajia, joihin lukeutuvat Smartlyn perustajaosakas Tuomo Riekki ja Woltin CPO Vincent Ho-Tin-Noe.
Yritys käyttää rahoituksen teknologiatiiminsä kasvattamiseen ja alustapalvelunsa kehittämiseen Suomessa sekä toimintansa laajentamiseen Saksassa, Tanskassa ja Puolassa.
Autoliikkeet, autovuokraamot ja leasing-yhtiöt menettävät vuosittain merkittäviä rahasummia, sillä auton tilaamisesta voi kestää jopa 40 päivää siihen, että auto saadaan ostajalle. Perinteinen autonsiirto koostuu autojen lastaamisesta rekkoihin lähtömaissa ja niiden kuljettamisesta erinäisten solmukohtien kautta. Prosessi kestää viikkoja, sillä autoja pitää olla riittävästi keräiltäväksi samalta alueelta rekan täyttämiseksi. Bahn Express lyhentää kuljetusprosessin keston päiviin yhdistämällä autoalan toimijat yli 500 itsenäisen kuljettajan verkostoon. Prosessin hallinta tapahtuu yhtiön alustan kautta, minkä ansiosta auton voi tilata napin painalluksella ja auton etenemistä voi seurata reaaliajassa.
Autoalan toimijoille lyhyempi kuljetusaika tarkoittaa nopeampaa pääoman kiertonopeutta ja pienempää taloudellista riskiä, sillä autojen oikea-aikainen saapuminen ja siten jakelu loppuasiakkaille on taattu. Bahn Expressin palvelu lyhentää autonsiirtoon kuluvaa aikaa tyypillisestä 10–30 päivästä 2–5 päivään, mikä tehostaa autoliikkeiden varaston kiertonopeutta jopa 30 prosentilla. Loppuasiakkaalle saumaton, nopea ja luotettava prosessi parantaa asiakaskokemusta.
“Autoala on samaan aikaan yksi teknisesti kehittyneimmistä että vanhanaikaisimmista aloista. Innovaatiot autojen valmistuksessa ovat arkipäivää, mutta auton saaminen asiakkaalle ei ole vuosikymmenten saatossa juuri muuttunut, ja asiakkaat joutuvat odottamaan ajoneuvonsa saapumista jopa viikkoja. Tuoreen rahoituksen avulla voimme skaalata palveluamme laajasti Euroopan-markkinoille, missä kysyntää saumattomille autonsiirroille on”, sanoo Bahn Expressin perustajaosakas ja toimitusjohtaja Matias Blomberg.
Euroopan autonsiirtomarkkina on arvoltaan noin 7 miljardia euroa, ja markkinaa hallitsevat rekoilla operoivat kuljetusyritykset. Moni yritys tarjoaa yksittäisten maiden rajojen sisällä tapahtuvaa autonsiirtoa, kun taas Bahn Expressin kansainvälinen palvelu tarjoaa mahdollisuuksia niin viennin, tuonnin kuin paikallisten palveluidenkin osalta.
“Olemme seuranneet Bahn Expressin toimintaa kiinnostuneina yli vuoden ajan. On selvää, että nopeus, tietotaito ja asiakaskeskeisyys tuottavat poikkeuksellisen hyvän lopputuloksen. Yhtiön kehittämä alusta ratkaisee yleisen autonsiirron pullonkaulan, ja Bahn Express tulee kasvamaan nopeammin kuin suuri osa kilpailijoistaan. Yhtiön matka on vasta alussa, ja olemme iloisia saadessamme olla osa sitä”, kertoo Node VC:n osakas Daniela Sjunnesson.
Bahn Expressin pitkän aikavälin visio on tarjota jokaiselle mahdollisuus saada haluamansa auto mihin ja milloin tahansa kahden päivän kuljetuksella. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat muun muassa Kamux, J. Rinta-Jouppi ja Kiesi.
“Nopeus vaikuttaa tuottoihimme merkittävästi. Mitä nopeammin saamme autoja myymäläämme, sitä enemmän tuottoa voimme tehdä”, sanoo Kamuxin Purchase Support Manager Emilia Savenius.
Koska eri markkinoiden välillä on eroja, Bahn Express on räätälöinyt tarjoamiaan palveluita markkinakohtaisesti. Suomessa ja Tanskassa yritys keskittyy rajat ylittäviin autonsiirtoihin, kun taas Puolassa ja Saksassa palvelut keskittyvät myös autovuokraamoiden ja leasing-yhtiöiden tarpeisiin vastaamiseen.
“Jokainen uusille markkinoille toimintaansa laajentava yritys polttaa näppinsä, jos yhdessä maassa toiminut malli yritetään kopioida suoraan seuraavaan maahan. Siksi olemme palkanneet paikallisia asiantuntijoita jokaiseen maahan, ja käytämme keräämäämme rahoitusta näiden tiimien kasvattamiseen täysimittaisiksi paikallisiksi yksiköiksi, jotka tuntevat markkinansa ja pystyvät räätälöimään palvelut asiakkaidensa tarpeisiin”, Blomberg päättää.
Bahn Express on vuonna 2024 Matias Blombergin ja Leevi Jäkälän perustama suomalaisyritys. Yrityksellä on nykyisin 30 työntekijää ja toimistot Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Berliinissä.


