Red Dot -muotoilukilpailussa erityispalkinnon saanut Hyundai Trailer Drone ei vakuuta käyttökelpoisuudellaan. Jo utopistiseen tulevaisuuteen tähyilevän kuljetuslaitteen lennokiksi suomennettava drone-nimi on epäonnistunut. Kyse on tieliikenteeseen tarkoitetusta, rekkoja korvaavasta konttiajoneuvosta. Autonomisen ajoneuvon väitetään valmistuvan suunnilleen 2040-luvulle tultaessa.
Ymmärrettävästi Hyundai on perin niukkasanainen Trailer Dronen ominaisuuksista. Etäisesti raskaan kaluston puoliperävaunua muistuttavan kuljetusyksikön vetäjiksi tarkoitetut eräänlaiset robottiautot eivät liene vielä edes suunnittelupöydällä. Vetureiden voimanlähteeksi tarkotettu vetykäyttöinen voimalinja on koekäyttövaiheessa. Ratkaisematta sen sijaan näyttää olevan polttokennojen käyttämän vedyn varastointi siten, että kuljetusyksikkö saavuttaa rahtikäytössä luvatun yli 1000 km toimintamatkan.
Hyundai kertoo, että vetokoneet kytketään kontin alle samaan tapaan kuin rautateillä telit vaunujen alle. Tämän jutun kuvassa kontin alapuolisen suuren osan roolia ei selitetä.
Vaikka kyse on vasta mielikuvituksen tuotteen tasolle ehtineen hyötyajoneuvon saamasta muotoilupalkinnosta on ikävää, että kysymyksiä laitteen sopimisesta nykyiseen logistiikkaan on sivuutettu. Osaako autonominen laite auttaa kontin kuormaamisessa ja purkamisessa vai tekeekö se kaiken kuten aina ennenkin on tehty? Entä kuinka suuren massan heiveröisen näköiset vetokoneet kantavat?