MAN - Vaihtoautot


Freightliner eCascadia toimii lähtökohtana autonomisen eCascadia-teknologian demonstraatiolle. eCascadian tuotanto käynnistyi vuonna 2022 ja yli 55 yrityksen laivueesta löytyvät veturit ovat taittaneet jo 6 miljoonaa mailia Yhdysvalloissa. eCascadian akut voidaan ladata 80 prosentin kapasiteettiin 90 minuutissa. Tarjolla on useita akku- ja Detroit ePowertrain-voimalinjavaihtoehtoja, joiden mahdollistama tyypillinen toimintasäde kokoonpanosta riippuen on 155, 220 tai 230 mailia.

Daimler Truckilla on vahva tavoite johtaa muutosta kestäviin kuljetuksiin ja vastata samalla huomisen haasteisiin. Yhtiö tavoittelee visiota nollapäästöistä ja parannetusta liikenneturvallisuudesta yhdistämällä kaksi lupaavinta tekniikkaa tämän vision toteuttamiseksi – akkusähkövoimalinjan ja integroidun autonomisen ajotekniikan.

Molemmat on nyt ensimmäistä kertaa historiassa toteutettu samassa kuorma-autossa. Teknologian käytännön esittelyyn käytetään Freightliner eCascadia-puoliperävaunun vetoautoa. Veturi perustuu Freightliner eCascadian tuotantomalliin ja se on varustettu Torcin autonomisella ajo-ohjelmistolla sekä uusimmalla Level 4- tason anturi- ja laskentateknologialla. Tämä mahdollistaa tason 4 autonomisen ajon. Torc Robotics on Daimler Truckin itsenäinen tytäryhtiö autonomisen virtuaaliohjainteknologian alueella.


Autonominen anturipaketti ja tiedonkäsittelyn vaatima laskentateho, joita parhaillaan testataan autonomisessa diesel-Cascadiassa, on nyt pakattu sopimaan sähkökäyttöisen akkukäyttöisen eCascadian pienempään päiväohjaamoon. Riittävän jäähdytyksen varmistamiseksi Daimler Truck North American insinööritiimi kehitti laskentapinolle kuljettajan ja matkustajan istuimen väliin sijoitetun ilmajäähdytyskonseptin edistyneen prototyypin. Räätälöity ohjelmisto tarjoaa autonomiselle järjestelmälle ohjausliitännät ja palautetta ajoneuvosta tilasta.

Autonominen rekkaveturi on toki edelleenkin vain edistynyt tutkimus- ja suunnitteluprojekti, mutta sillä on potentiaalia kehittyä modulaariseksi, skaalautuvaksi alustaksi, joka on käyttövoimaagnostinen joustavaan käyttöön erilaisissa kuljetussovelluksissa. Tavoitteena on kyetä tarjoamaan asiakkaille aina heidän liiketoiminta- ja kuljetustarpeisiinsa oikeanlaisia ajoneuvoja.

- Päästöttömiä ja autonomisia teknologioita yhdistämällä testaamme ratkaisuja haasteisiin, joita asiakkaamme todennäköisesti tulevaisuudessa kohtaavat, sanoi John O'Leary, Daimler Truck North American toimitusjohtaja ja jatkoi:

- Haluamme tarjota heille vaihtoehtoja, joiden avulla he voivat tehdä sitä, mitä he osaavat parhaiten: pitää maailman liikkeessä tänään ja pitkälle tulevaisuuteen. Se vaatii paljon ennakointia, kyseenalaistamista, testaamista, oppimista, kehittämistä ja asiakkaidemme kanssa yhdessä luomista oikean ratkaisun löytämiseksi. Nyt esiteltävä kuorma-auto on loistava esimerkki tuon kehitysprosessin alkutaipaleelta.


Oman talon sisällä suunniteltu ja kehitetty anturipalkin suojakotelo, joka sisältää kameroita, lidar-antureita ja tutka-antureita, parantaa veturin aerodynaamista suorituskykyä ja tarjoaa teknologialle paremman suojan vaurioilta ja lialta. Neljä ylimääräistä 12 voltin akkua tarjoavat riittävän korkeajännitteen  keskeytymättömän toiminnan takaamiseksi sekä lisäten tehokkuutta ja turvallisuutta.

Daimler Truckin globaalin autonomisen teknologian ryhmän johtaja Joanna Buttler täydensi:

- Yhdessä Torcin kanssa edistymme merkittävästi kohti itseohjautuvien, autonomisten kuorma-autojen käyttöönottoa Yhdysvalloissa vuoteen 2027 mennessä. Ensimmäisenä tavoitteenamme on perinteisellä käyttövoimatekniikalla varustettujen autonomisten kuorma-autojen markkinoille tuonti, mutta katsomme samalla myös pidemmälle tulevaisuuteen. Käytämme iteratiivista lähestymistapaa autonomisen sähkövoimalinjatekniikan kehittämiseen, testaamiseen ja optimointiin ja tutkimme samalla lupaavimpia käyttökohteita yhteistyössä kalustoasiakkaidemme kanssa.