Vaihtoautoketju Saka tutki suomalaisten tapaa ostaa auto ja tutkimuksesta selvisi, että myymäläkokemus ja henkilökohtainen palvelu ovat suomalaisille autokaupoilla yhä tärkeää.
“Verkkoa käytetään kyllä tiedonhaussa ja autojen vertailussa, mutta ratkaisevat vaiheet halutaan hoitaa henkilökohtaisesti”, kertoo Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula.
Sakan tutkimuksesta selviää, että lähes puolet suomalaisista haluaa hankkia autonsa fyysisestä myymälästä ja vain 7% on valmis ostamaan kokonaan digitaalisesti.
“Verkkokauppa ei vielä korvaa kivijalkaa, vaikka esimerkiksi nuorempi sukupolvi onkin valmiita täysin digitaaliseen ostokokemukseen autokaupassa. Kaikenkaikkiaan 46 % suomalaisista haluaa yhä hankkia auton liikkeestä”, jatkaa Poukkula.
Ostaminen liikkeestä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö haaveilu,tutustuminen ja keskustelu olisi alkanut jo verkossa. Sakalla auton saa tilattua toiselta paikkakunnalta lähimpään liikkeeseen tarkastelua ja koeajoa varten. Tällaista toimituskauppaa Sakalla on 20% myynneistä.
“Netistä selaillaan arvosteluita, lisätietoa ja vertaillaan vaihtoehtoja, mutta kaupanteon ratkaisevat vaiheet halutaan suorittaa rauhassa autoliikkeessä. Autoon tutustuminenkin on liikkeessä helpompaa, kun myyjä on asiantuntevana apuna rinnalla”, Poukkula jatkaa.
Se, miksi autokaupassa henkilökohtaisesti käyminen tuntuu tärkeältä, saattaa selittyä myös luotettavuudella, sillä 58 % tutkimukseen vastanneista kokee, että liikkeestä ostaminen on luotettavaa kuluttajansuojan ja liikkeiden tarjoamien lisäturvien ansiosta.
Tutkimuksessa selvisi myös, että mitä kalliimpaa autoa asiakas etsii, niin sitä tärkeämpää on mistä liikkeestä se ostetaan.
“Vaikka myytävä auto onkin kaikista tärkein ajuri kohti kauppaa, niin luotettu brändi ja erinomainen asiakaskokemus vahvistaa ostopäätöstä. Auton ostamisessa on paljon tunnettakin aina mukana, Poukkula summaa.