YLE uutisoi 8.9 jo yli kolmentuhannen ajokokeen peruuntumisesta väärin asennettujen opetuspolkimien tai puuttuvien asiakirjojen takia tänä vuonna. Tämä tilanne on täysin kestämätön. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että teillämme liikkuu jatkuvasti tuhansia ajoneuvoja, joiden varsinaiselta kuljettajalta puuttuu mahdollisuus estää onnettomuus vaaratilanteen uhatessa.
Ongelman tekee vielä vakavammaksi se, että asia koskee lähes yksinomaan opetusluvalla ajattavia henkilöitä, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta tai opastusta opetustehtäväänsä. Vaikka oma ajotaito olisikin riittävä, se ei takaa sitä, että henkilöllä olisi tarpeeksi kykyä ennakoida ja välttää vaaratilanteita, kun opetettavana on täysin kokematon kuljettaja.
Varoitus tästä saatiin 3.9 kunKlaukkalassa opettaja ei pystynyt, puuttuvan opetuspolkimen takia, estämään oppilaan virheestä johtunutta peräänajoa. Tällä kertaa pahoilta henkilövahingoilta vältyttiin hyvällä onnella. Entä josristeyksessä olisikin auton sijasta pyöräillyt lapsi?
Välinpitämättömyys turvalaitteista on sen tyylistä piittaamattomuutta, mikä heijastuu väistämättä koko ajo opetukseen. Mikäli opettaja ei välitä edes turvalaitteista, miten hän suhtautuu muihin sääntöihin. Traficomin olisikin pystyttävä testaamaan henkilöiden asenteet ja sitoutuminen turvalliseen liikkumisen edistämiseen ennen opetusluvan myöntämistä. Mikäli Traficom ei tähän pysty, se ei pysty siihen myöskään ajokorttia ajavien oppilaiden kohdalla, mikä asettaa kyseenalaiseksi koko tutkintopainotteisen ajokortin hankkimisprosessin.
Ylen jutussa väläyteltiin myös polkimien jättämistä kokonaan pois Ruotsin malliin. Ruotsissa kuolee ihmisiä joka vuosi ajo-opetuksen aikana. Suomessa autokouluopetuksessa kukaan ei ole kuollut vuosikymmeniin. Erona Suomeen on myös se, että Ruotsissa sekä opetuslupaopettajan että oppilaan on käytävä perehdytyskurssi autokoulussa ennen ajo opetuksen aloittamista.
Traficomin tilastojen mukaan suurin osa peruuntuneista kokeista osuu kesäkuukausille, jolloin koeaikojen saamisessa on muutenkin ruuhkaa. Jonot ovat venyneet jopa yli kuukauden mittaisiksi. Jokainen peruttu koe vie paikan niiltä, jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin.
Suomen Autokoululiitto ei pyri poistamaan opetuslupia, vaan nostamaan opetuslupaopettajien tasoa. Opetuslupaopettajien joukossa on heitä, jotka ovat pitäneet omat tietonsa ja taitonsa ajan tasalla ja jotka ovat motivoituneita opettamaan nuoren liikkumaan turvallisesti liikenteessä. Valitettavasti monet opetusluvan hakijat eivät kuitenkaan osaa edes itse sääntöjä ja yrittävät vain saada ajokortin mahdollisimman helposti ja halvalla. Nämä riman alittajat tulee tunnistaa, eikä heille tule myöntää opetuslupia. Vaihtoehtoisesti meidän tulee pyrkiä nostamaan heidän tasoaan esimerkiksi preppauskursseilla Ruotsin tyyliin tai yhteisopetusmallilla, joka oli voimassa 2013–14 hyvin tuloksin.
Timo Suominen
Puheenjohtaja, Suomen Autokoululiitto