Suomen Autokoululiitto (SAKL) on syvästi huolissaan tieliikenteen turvallisuuden heikkenemisestä ja
ajokoulutuksen laadun rapautumisesta.
2018 voimaan tulleessa ajokorttilakiuudistuksessa tehtiin monia virheitä, joista virkamiesten ja päättäjien olisi vihdoin otettava vastuu, ja oikaistava pahimmat liikenneturvallisuutta vaarantavat asiat.
Ikäpoikkeuslupaan ja opetuksen määrään on luvassa muutoksia, mutta nykyisessä laissa on muitakin seikkoja, jotka johtavat liikennekurin höllentymiseen ja liikennekulttuurin rapautumiseen.
Yksi suurimmista huolenaiheista on, että opetuslupa myönnetään käytännössä ilman, että opettajan tietotasoa arvioidaan millään tavalla. Toisin kuin ammattiliikenteen koulutuksessa tai autokouluopetuksessa, opetuslupaopettajalta ei edellytetä muodollista koulutusta, kokeita tai osaamisen näyttöjä.
Tämä johtaa tilanteeseen, jossa ajokortin suorittamisesta muodostuu arpapeliä, ja on riippuvainen siitä, kuinka hyvin opetuksesta vastaava henkilö osaa liikennesäännöt, pedagogiikan ja ajamisen turvalliset käytännöt.
Tutkimusten mukaan, hieman paremmasta tutkintomenestyksestä huolimatta, opetusluvalla ajaneet 17-18-vuotiaat nuoret pärjäävät liikenteessä huonommin ja ajavat piittaamattomammin kuin autokoulussa ajaneet, mikä kertoo siitä, että opetuslupaopetus keskittyy pääosin vain tutkinnon läpäisyyn, eikä turvallisten kuljettajien tuottamiseen.
Huolestuttavaa on myös se, että vuosittain lähes 5000 ajokoetta joudutaan keskeyttämään teknisten
puutteiden tai puutteellisten asiapapereiden vuoksi – yleisimpänä syynä opetuspolkimen virheellinen
tai puutteellinen kiinnitys. Tämä ei ole vain hallinnollinen ongelma, vaan myös selvä turvallisuusriski
sekä oppilaalle että muille liikenteessä liikkuville.
"On kestämätöntä, että ajokokeita keskeytetään tuhansittain täysin vältettävissä olevien syiden takia. Se kuormittaa järjestelmää, kasvattaa tutkintojonoja ja viivästyttää uusien kuljettajien valmistumista. Samalla se kertoo karua kieltä opetuslupakoulutuksen valvonnan puutteista", toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Timo Suominen.
SAKL esittää seuraavia toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi: Opetusluvan saamiseen tulee palauttaa
pakollinen tieto- ja taitotason arviointi, esimerkiksi teoriakoe ja ajokoe tai koulutusmoduuli,
opetusajoneuvon tekninen tarkastusvelvoite ennen ajokoulutuksen aloittamista ja ajokokeiden
resurssien turvaaminen, jotta kasvavat jonot eivät hidasta nuorten tai työikäisten liikkumista ja
työllistymistä.
"Ajokortin saaminen on edelleen tärkeä askel itsenäisyyteen, työnsaantiin ja opiskeluun. Emme voi
hyväksyä, että koulutuksen laatua ja turvallisuutta heikennetään säästöjen nimissä tai hallinnollisen
helppouden vuoksi", puheenjohtaja jatkaa. Autokoululiitto muistuttaa, että ammattimaisesti
toteutettu ajokoulutus on edelleen paras tae turvalliselle liikenteelle. Liitto on valmis kehittämään
uusia keinoja laadun ja turvallisuuden varmistamiseksi myös opetuslupakoulutuksessa, yhteistyössä
viranomaisten kanssa.
: