MAN - Uudet autot

Vuonna 2025 Eurooppa pysyy sähköautojen siirtymän eturintamassa, sillä sähköautot (EV) muodostavat yli neljänneksen kaikista uusien autojen rekisteröinneistä.

Hallitukset jatkavat voimakasta investointia latausverkostoihin ja nollapäästötavoitteisiin, mutta edistysaskel on epätasaista. Vaikka Norja ja Ruotsi lähestyvät täyttä siirtymistä bensiiniautoista, sähkömallit edustavat edelleen alle 10 % uusista myynneistä joissakin osissa Etelä- ja Itä-Eurooppaa.

Polttomoottori jatkaa valtansa ylläpitämistä useimmissa Euroopan maissa, vaikka EU valmistautuu lopettamaan uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoteen 2035 mennessä. Tällä hetkellä vain muutamat maat, joista pohjoismaat ovat johtavia, ovat lähellä täysin korvata hiilivetyihin perustuvat polttoaineet vihreämmillä vaihtoehdoilla.

Kiinnostuessaan sähköautojen maailmanlaajuisesta kysynnästä Tradingpedian tiimi tarkasteli tuoreimpia myynti- ja uusien rekisteröintitietoja Euroopan autonvalmistajien yhdistykseltä (ACEA) paljastaakseen, mitkä maat johtavat sähköautojen hyväksymisessä.

Tietojen mukaan Euroopassa päästövapaiden sähköautojen osuuden kasvu (BEV) on hidastunut vuonna 2025 useista syistä, mm. vähentyneiden tukien ja infrastruktuuriviestinnän haasteiden vuoksi.

Vastapainoksi lataushybridisähköautot (PHEV) ovat kasvattamassa suosiotaan, ja myynti on kasvanut 32 %, kun taas hybridisähköautot (HEV) jatkuvat suosion kasvuaan. HEV:t hallitsevat nyt markkinoiden suurinta osuutta, 34,8 % kaikista uusista auton rekisteröinneistä, kun taas bensiini- ja dieselajoneuvojen yhdiste (35,2 %) on vain hieman suurempi.

Keskeiset kohokohdat

- Suurin määrä sähköautoja myytiin Saksassa vuonna 2025: 599 962 ajoneuvoa ostettiin, mikä on 46,60 % enemmän kuin vuonna 2024.
- Pohjoismaat jatkavat Euroopan johtavina alueina sähköiseen liikkuvuuteen siirtymisessä, sillä Norjassa 96,82 % uusista rekisteröidyistä autoista on nyt täysin sähköisiä.
- Sähköautot muodostavat 68,73 % uusista myydyistä autoista Tanskassa, 62,04 % Ruotsissa ja 56,58 % Suomessa.
- Euroopan sähköautomarkkinat laajenivat vuonna 2025, ja kokonaismyynti nousi 27 % edellisestä vuodesta 2,72 miljoonaan yksikköön.

Korvaavatko sähköautot todella polttomoottoriautoja?

Sähköautot muokkaavat tasaisesti Euroopan teitä, mutta muutos ei etene samalla vauhdilla kaikkialla.

Norjassa siirtymä on lähes valmis: 90,8 % kaikista vuoden 2025 ensimmäisten yhdeksän kuukauden uusista rekisteröidyistä autoista oli sähköisiä, mikä on johtanut bensiinija dieselmallien jyrkkään laskuun, yli 50 % ja 37 % vastaavasti.

Muu Eurooppa saavuttaa kuitenkin nopeasti tätä kehitystä. Liettuassa, Latviassa ja Islannissa sähköautojen osuus on noussut viime vuodesta 41,5 %, 35,7 % ja 30,3 %, mikä osoittaa, että jopa pienemmät markkinat vauhdittavat sähköistä tulevaisuutta.

Kuitenkin tämä korvaava vaikutus ei ole lainkaan yhtenäinen. Huolimatta siitä, että Latvian sähköautojen osuus on lähes kaksinkertaistunut, bensiinija dieselmallit hallitsevat edelleen markkinoita, ja ne muodostavat 79,42 % kaikista uusista autonrekisteröinneistä vuonna 2025.

Ero on vielä selkeämpi Bulgariassa, jossa 90,63 % uusista ajoneuvoista käyttää edelleen perinteisiä polttoaineita, ja bensiinirekisteröinnit ovat jopa nousseet 10,83 % vuodessa. Tulotaso, latausinfrastruktuuri ja ajoneuvojen hinnat vaikuttavat edelleen hyväksymisasteisiin, kun alhaisen tulotason markkinoilla kuluttajat ovat arempia alkuinvestoinneille ja rajallisille latausverkostoille.

Saksassa, Euroopan suurimmassa autoteollisuusmaassa, sähköautojen myynti kasvoi 38,3 %, mutta koko sähköautojen osuus pysyi 28,4 %:ssa kaikista uusista rekisteröinneistä. Tietyjen tukien päättyminen ja kiinalaisten autonvalmistajien hintaleikkaukset muovasivat kysyntää: lataushybridit (PHEV) kasvoivat jyrkästi (+63,9 %), mikä viittaa siihen, että kuluttajat punnitsevat hintaa ja toimintamatka-ahdistusta.

Ranskassa puolestaan nähtiin 8,6 %:n lasku sähköautojen rekisteröinneissä, mikä johtui lataushybridimyynnin romahduksesta (-26,8 %), sillä uudet “vihreät bonus” -säännöt sulkivat monia tuontisähköautoja pois.

Belgiassa koettiin myös laskua (-9,8 %) huolimatta edelleen korkeasta sähköautojen osuudesta (lähes 43 %), mikä viittaa tukien jälkeiseen jäähtymiseen.

Puola erottuu mahdollisena käännekohtana Keski-Euroopassa. Sähköautojen rekisteröinnit kaksinkertaistuivat (+106,7 %), ja lataushybridit seurasivat läheltä (+97 %), mikä nosti maan sähköautojen osuuden 11 %:iin, lähes kaksinkertaiseksi viime vuoden tasosta.

Samalla Tšekissä sähköautomarkkinat kasvoivat 55 %:a kokonaisuudessaan, lataushybridit edellä (+78,6 %). Nämä muutokset viittaavat siihen, että EU:n kannustimet alkavat vaikuttaa keskiluokan markkinoihin.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!