Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen joulukuun alussa käynnistyvästä romutuspalkkiosta. Romutuspalkkio sekä jo aiemmin valmistellut työsuhdesähköautojen ja kaasukuorma-autojen hankintakannusteet tähtäävät liikenteen päästöjen vähentämiseen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymiseen.
”On erittäin tärkeää, että hallitus on jo aloittanut fossiilittoman liikenteen työryhmän esille nostamien toimenpiteiden toteuttamisen. Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen hankintakannusteet ja kaasukuorma-autojen hankintatuki saavat seurakseen autokantaa uudistavan romutuspalkkion”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Henkilöautojen romutuspalkkio käynnistyy joulukuussa
Vuosina 2015 ja 2018 toteutettu romutuspalkkio saa jatkoa joulukuun alussa. Romutuspalkkio uudistaa autokantaa, sillä sen avulla vanhoja liikennekäytössä olevia autoja korvautuu uusilla autoilla. Suurin osa romutuspalkkion hyödyntäneistä ei aiempien romutuspalkkiokampanjoiden tulosten perusteella olisi romuttanut vanhaa autoaan ja hankkinut uutta autoa ilman romutuspalkkiota.
Elinkaarensa päässä olevan auton kierrättävä saa uuden vähäpäästöisen bensiini- tai dieselauton hankintaan 1 000 euron romutuspalkkion, jos uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat enintään 120 g/km (WLTP). Päästörajaa on nostettu luonnosvaiheessa ehdotetusta rajasta, mutta se on edelleen kunnianhimoinen, sillä vanhalla NEDC-mittaustavalla se tarkoittaisi noin 90 grammaa kilometrille. Raja on alempi kuin autonvalmistajille tälle vuodelle asetettu 95 gramman raja (NEDC), jota uusien autojen keskipäästöt eivät saa ylittää.
Täyssähköauton, ladattavan hybridin ja kaasuauton hankintaan romutuspalkkio on 2 000 euroa. Kaasuautoille ei ole asetettu päästörajaa, mutta ladattaville hybrideille päästöraja on 95 g/km (WLTP). Täyssähköauton hankkiva voi yhdistää romutuspalkkioon myös 2 000 euron suuruisen täyssähköauton hankintatuen.
”Päästörajan nostaminen lakiluonnoksessa esitetystä rajasta oli tervetullut muutos, sillä nyt romutuspalkkion voi hyödyntää myös energiatehokkaimpien bensiini- ja dieselautojen hankintaan. Uusi päästöraja laajentaa romutuspalkkion myös hankintahinnaltaan edullisimpiin vähäpäästöisiin automalleihin”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Kuten vuoden 2018 romutuspalkkiossa, myös nyt ehtona on, että palkkion saaja on omistanut romutettavan auton vähintään vuoden ajan. Lisäksi edellytetään, että romutettava auto on ollut liikennekäytössä viimeksi kuluneen vuoden aikana.
Romutuspalkkioon on budjetoitu yhteensä 8 miljoonaa euroa. Romutuspalkkio on voimassa vuoden 2021 loppuun tai siihen asti kunnes koko budjetti on käytetty.
Työsuhdekäytössä olevien sähköautojen kannusteet otetaan käyttöön ensi vuoden alussa
Eduskunta käsittelee parhaillaan myös työsuhdesähköautojen veroetuuksia vuosille 2021–2025. Työsuhdeautokannan sähköistyminen nopeuttaa merkittävästi koko autokannan käyttövoimamurrosta, sillä työsuhdeautot vapautuvat markkinoille edullisina vaihtoautoina 3–4 vuoden iässä. Hallituksen esittämät työsuhdesähköautojen veroetuudet ovatkin olennaisen tärkeitä tukitoimia työsuhdeautokannan sähköistymisen nopeuttamiseksi.
Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen verotusarvoa alennetaan ensi vuoden alusta alkaen 170 eurolla kuukaudessa. Kotilatauslaite lasketaan jatkossa osaksi auton lisävarusteita, mikä helpottaa latauslaitteen verotusarvon laskentaa. Lisäksi työnantajan kustantama lataussähkö työpaikalla tai julkisissa latauspisteissä olisi jatkossa verovapaata.
Kaasukuorma-autojen hankintatuki käyttöön joulukuussa
Joulukuun alussa käynnistyy myös kaasukuorma-autoille tarkoitettu hankintatuki, joka kaventaa niiden hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden. Hankintatukea myönnetään uuden vähintään 16 tonnin painoisen kaasukäyttöisen kuorma-auton hankintaan. Tukea saa 5 000 euroa paineistettua kaasua (CNG) ja 12 000 euroa nesteytettyä kaasua (LNG) käyttövoimana käyttävän kuorma-auton hankintaan. Hankintatuki on voimassa vuoden 2022 loppuun asti ja siihen on budjetoitu yhteensä 1 miljoona euroa.