MAN - Vaihtoautot

Suuntaus kohti autojen kosketusnäyttöjä on ollut vaarallinen tieturvallisuuden kannalta. Ne, jotka ajoivat 1990-luvulla, muistavat käyttäneen painikkeita ja nuppeja radion vaihtamiseen tai ilmastointilaitteen säätämiseen katsomatta alas ohjauspyörästä. Nimestään huolimatta kosketusnäytöt luottavat navigoinnissa yhtä paljon kuljettajan silmiin kuin hänen sormiinsa – ja jokainen sekunti, kun kuljettaja katsoo näyttöä, on sekunti, jolloin hän ei katso edessä olevaa tietä. Valikoiden eri tasoilla liikkuminen halutun säätimen saavuttamiseksi voi olla erityisen vaarallista; Eräässä AAA-säätiön tekemässä tutkimuksessa todettiin, että infotainment-kosketusnäytöt voivat häiritä kuljettajaa jopa 40 sekunniksi, mikä on riittävän pitkä matkakseen 800 m nopeudella 80 km/h.

Yhä useammat autonvalmistajat luopuvat valtavista, monimutkaisista kosketusnäytöistä. Painikkeet ja nupit ovat tulossa takaisin. 

Kosketusnäytön vetäytyminen on seurausta kuluttajien vastareaktiosta, ei myöhästyneiden määräysten säätämisestä tai yritysvastuun heräämisestä. Monet kuljettajat haluavat painikkeita, eivät näyttöjä, ja he ovat kertoneet sen autonvalmistajille. Automerkkien johtajat ovat jo pitkään hylänneet monimutkaisten näyttöjensä turvallisuushuolet – ja kaikki merkit viittaavat siihen, että he olisivat mielellään jatkaneet niin. Mutta heidän asiakkaat ovat kapinoivia, mikä on pakottanut heidät kiinnittämään huomiota.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!