Tammi-heinäkuussa rekisteröitiin noin 44 000 uutta henkilöautoa, mikä on 17 % vähemmän kuin viime vuonna. Ennusteen mukaan tänä vuonna rekisteröidään vain noin 75 000 uutta autoa. Tämä on huomattava lasku verrattuna 2010-luvun keskimääräiseen 114 000 auton vuosittaiseen rekisteröintimäärään. Viimeksi rekisteröinnit ovat olleet näin alhaiset 1990-luvun laman aikana. Käytettyjen autojen kauppa on ollut vilkasta ja myynti on kasvanut lähes 7 % viime vuodesta.
Kysynnän laskun syinä ovat korkea korkotaso, talouden taantuma ja kuluttajien heikko luottamus talouteen. Uusien autojen keskihinta on noin 48 000 euroa ja käytettyjen autojen noin 22 000 euroa. Kotitalouksilla on ajoneuvolainoja yhteensä noin 8 miljardia euroa, mikä on hieman yli 30 % kaikista kulutusluotoista.
Uusien autojen kysynnän lasku hidastaa sähköistymistä
“Uusien autojen kysynnässä ei vielä näy selvää käännettä, mutta alkuvuonna uusia autoja on tilattu hieman viime vuotta enemmän. Korkojen alenemisen ennakoidaan elvyttävän vähitellen myös uuden auton kauppaa, sillä suurinta osaa uusista autoista rahoitetaan osamaksulla tai pankkilainalla”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Uusien autojen kysynnän väheneminen hidastaa autokannan sähköistymistä. Tammi-heinäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista alle 27 % oli täyssähköautoja, mikä on noin 5 prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuonna. Vuoden 2023 korkea sähköautojen osuus johtui komponenttipulan aiheuttamista viivästyksistä.
Yritysautojen osuus sähköautoista on kasvanut. “Hallituksen linjaus täyssähköisten työsuhdeautojen verokannusteen jatkosta on ollut tärkeä autokannan sähköistymistä nopeuttava toimi”, Kallio lisää. Tänä vuonna uusista työsuhdeautoista noin 40 % on täyssähköautoja.
Käytettyjen autojen kauppa vilkasta
Käytettyjen autojen kauppa on ollut vilkasta ja myynti on kasvanut lähes 7 % viime vuodesta. “Käytettyjen autojen hintakehitys on kysynnän kasvusta huolimatta ollut vakaa. Ladattavien autojen osuus käytettyjen autojen kaupasta on kasvanut noin 14 %:iin”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Kierrätyspalkkio autokannan uudistamiseksi
Matalat ensirekisteröinnit uhkaavat kasvattaa autokannan keski-ikää ja romutusikää. Kierrätyspalkkio voisi nopeuttaa autokannan uudistumista, vähentää päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Suomessa kierrätetään vuosittain noin 80 000–100 000 elinkaarensa päässä olevaa autoa, mutta tänä vuonna kierrätykseen on palautunut noin 6 % vähemmän autoja kuin viime vuonna.
Romutuspalkkiot tehokkaita kannustimia
Romutuspalkkiot ovat osoittautuneet tehokkaiksi taloudellisiksi kannustimiksi autokannan kierron nopeuttamisessa. Vuoden 2015 romutuspalkkiossa vain 10 % olisi romuttanut autonsa ilman palkkiota, ja vuosien 2020–2021 palkkiossa vastaava luku oli 15 %.
Autoalan arvioiden mukaan vuoden mittaisella romutuspalkkiolla, jonka budjetti on 15 miljoonaa euroa, hankittaisiin noin 11 000 uutta autoa. Palkkion kustannukset voitaisiin kattaa uusien autojen veroilla. Aiemmat kokemukset osoittavat, että noin kaksi kolmasosaa palkkion hyödyntäneistä ei olisi hankkinut uutta autoa ilman palkkiota.