VTT on tehnyt lumisissa olosuhteissa testejä robottiauto Martilla.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan asiantuntijoiden mukaan automaattiautojen yleistyminen parantaa liikenneturvallisuutta ja polttoainetaloudellisuutta. Autoilijoiden suhtautuminen puolestaan on varautuneempaa.
- Automaattiautot ovat vielä monelle hankalasti hahmotettava asia, koska niiden kehitys on niin alkuvaiheessa. Tämä pätee yhtä lailla asiantuntijoihin kuin tavallisiin kuljettajiin. Tuloksissa näkyy myös teknologiaan kohdistuvat kovat vaatimukset: tietokoneelta kuskina vaaditaan merkittävästi parempaa suoriutumista kuin ihmiseltä, kommentoi johtava asiantuntija Eetu Pilli-Sihvola kyselytutkimuksen tuloksia.
Kyselytutkimuksessa asiantuntijat suhtautuivat automaattiajamiseen myönteisesti, mutta kuljettajia kysymys jakoi selvästi. Autoilijat arvioivat ajamisen muuttuvan hieman vaarallisemmaksi automaation myötä. Kuljettajien käsitykset hajautuivat melko tasaisesti: 50 prosenttia piti turvallisuutta riittävänä vain, jos kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä tippuisi puoleen nykyisestä.
Asiantuntijoista lähes puolet edellytti, ettei kukaan saa kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Toisaalta neljännes vastaajista hyväksyisi turvallisuustilanteen säilymisen ennallaan. Asiantuntijat arvioivat merkittävää parannusta liikenneturvallisuudessa tapahtuvan vasta 20-50 vuoden kuluttua.
Asiantuntijat uskovat itseajavien autojen hyötyihin
Asiantuntijat arvioivat itseajavien autojen mukanaan tuomat hyödyt suuremmiksi kuin kuljettajat. Kuljettajat pitivät todennäköisimpinä hyötyinä polttoainetaloudellisuutta, pienempiä päästöjä ja matkustusmukavuuden paranemista. Asiantuntijat taas pitivät uskottavimpina hyötyinä turvallisuuden paranemista, polttoainetaloudellisuutta ja pienempiä vakuutusmaksuja.
Kuljettajat olivat eniten huolissaan itseajavan auton häkeltymisestä odottamattomissa tilanteissa, auton toimivuudesta huonossa säässä tai kelillä ja auton vikaantumisesta. Asiantuntijoita huolestutti erityisesti vuorovaikutus jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekä ei-automaattisten ajoneuvojen kanssa.
Kuljettajista vain 22 % oli erittäin tai jonkin verran kiinnostuneita omistamaan tai liisaaman täysin itseajavan auton.