Keski-Suomessa asuva pienyrittäjä hämmästyi Traficomin määräämästä valvontakatsastuksesta – tai tarkemmin siitä, millä tavoin hänen ajoneuvonsa katsastus piti suorittaa. Viime kuukausina esillä olleet kevytkuorma-autojen rekisteröintiongelmat ovat saaneet uusia käänteitä: kyse ei ole enää vain yhdysvaltalaisista avolavoista, vaan myös suurikokoisten pakettiautojen muutoskatsastuksista.
Yrittäjä kertoo ostaneensa viime vuonna Mercedes-Benz Sprinterin, joka oli jo aiemmin muutoskatsastettu kuorma-autoksi. Pian kaupan jälkeen hänelle saapui Traficomilta ilmoitus valvontakatsastuksesta, koska viranomaisella oli epäilys aiemmista rekisteröintiongelmista.
Kun hän yritti selvittää asiaa viraston tarkastajalta, yhteyden saaminen kesti viikkoja. Paikallinen katsastusasema ei pystynyt auttamaan, mutta ohjasi hänet muutoskatsastuksen tehneelle konttorille. Sieltä luvattiin hoitaa virheet kuntoon – mutta lopulta Traficom määräsi valvontakatsastuksen yhdelle tietylle asemalle, eikä asiakas saanut valita paikkaa vapaasti, kuten yleensä.
Tilanne hankaloitui, kun aseman ainoa pätevä katsastaja oli lomalla. Sijainen antoi vanhentunutta tietoa, kuten vaatimuksia ajopiirturista ja väliseinän lujuuslaskelmista, joita ei kevytkuorma-autolta edes vaadita.
Kun lopulta sopiva katsastaja palasi töihin, ilmeni, että valvontakatsastus maksoi huomattavasti enemmän kuin tavallinen tarkastus. Hinta nousi lähes 400 euroon – moninkertainen verrattuna siihen, mitä poliisin tai tullin määräämä valvontakatsastus yleensä maksaa.
Asiakas sai autolleen pitkän vikalistan, jossa vaadittiin muun muassa hätävasaran asentamista ja lisätodistuksia kuormansidontalenkeistä. Osa vaatimuksista osoittautui hänen mukaansa perustelluiksi, mutta osa vaikutti ylimitoitetuilta. Lopputuloksena auto jäi ajokieltoon, mikä hankaloitti työntekoa ja aiheutti turhautumista.
Monien mielestä ongelmallista on se, että Traficom ohjaa tietyt valvontakatsastukset suoraan yhdelle asemalle, jolloin asiakas ei voi kilpailuttaa hintoja. Esimerkiksi Jyväskylässä erot asemien välillä olivat merkittäviä: yhdellä konttorilla Traficomin määräämä tarkastus maksoi 385 euroa, kun taas toisella vastaavan laajuinen toimenpide olisi maksanut alle puolet siitä.
Kysymys kuuluukin, rajoittaako käytäntö kilpailua ja nostaa kustannuksia turhaan – samalla kun asiakkaat jäävät epävarmuuteen siitä, mitä kaikkea heidän ajoneuvoiltaan todella vaaditaan.