Autokannan uusiutumisen nopeuttamiseksi autoala esittää liikenteen verotuksen uudistamista siten, että autokannan kiertoa hidastava autovero poistettaisiin portaittain kuluvan vaalikauden aikana.
Uusista henkilö- ja pakettiautoista kerätään hankinnan yhteydessä autovero. Autoveron poistaminen alentaisi autojen hintaa, mikä nopeuttaisi autokannan kiertoa vuosikymmenen loppuun mennessä noin 2,5 vuodella.
– Autoveron poistaminen lisää uusien autojen kysyntää ja nopeuttaa autokannan kiertoa. Veron poistaminen pienentää myös niin sanottua ”välirahaa” kuluttajan vaihtaessa käytetyn autonsa uuteen tai vähemmän käytettyyn autoon. Ajoneuvotekniikan kehittyessä uudet autot ovat merkittävästi vanhoja kannasta poistuvia autoja vähäpäästöisempiä ja turvallisempia, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Nopeana autokannan kiertoa lisäävänä toimena autoala esittää kierrätyspalkkion toteuttamista jo ensi vuoden alussa. Kierrätyspalkkiossa uuden auton hankkiva saisi esimerkiksi 1 500–2 500 euron kierrätyspalkkion kierrättäessään samalla vanhan elinkaarensa päässä olevan auton.
– Kierrätyspalkkio lisäisi selvästi uusien autojen kysyntää ja olisi valtion tulojen kannalta mielekäs kannustetoimi, koska kasvaneet verotulot kattaisivat palkkion kokonaisbudjetin. Kierrätyspalkkio olisi nopea automarkkinaa elvyttävä toimi, sillä palkkion hyödyntäjät poikkeavat uuden auton ostajien valtavirrasta – palkkion hyödyntäneet ovat aiempien kokemusten perusteella pienempituloisia, nuorempia ja asuvat suhteellisesti useammin alueilla, joissa uusia autoja hankitaan keskimääräistä vähemmän, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Autoalan arvion mukaan vuoden mittaisella kierrätyspalkkiolla hankittaisiin yhteensä noin 11 000 uutta autoa, jos romutuspalkkion budjetti olisi 15 miljoonaa euroa.
(Autotoday)