LänsiAuto ja Bassadone Automotive Nordic ovat sopineet yrityskaupasta, jossa Bassadone-konserniin kuuluva Auto-Bon Oy ostaa LänsiAuton Opel-maahantuontiliiketoiminnot Suomessa ja Baltiassa.
Länsiauto oli Opelin maahantuoja vuodesta 2018.
Opel-maahantuonnin henkilöstö siirtyy kaupan toteuduttua Bassadone-konsernin palvelukseen.
Yrityskauppa on ehdollinen kilpailuviranomaisten hyväksynnälle. Samalla LänsiAuto myy Tallinnaan tänä vuonna avaamansa Opel-autoliikkeen Bassadone-konserniin kuuluvalle AutoHalle OÜ:lle, ja sen henkilöstö siirtyy samoin Bassadonen palvelukseen.
Autoverkkokauppa.fi aloittaa myös Opel -jälleenmyyjänä ja huoltoedustajana Vantaan Petikossa sekä Raisiossa ja huollon Hämeenlinnassa ja Malmilla.
LänsiAuto on Suomen suurin Opel-jälleenmyyjä ja jatkaa Opel-jälleenmyyjänä Suomessa myös tulevaisuudessa. LänsiAuto ja Bassadone ovat lisäksi sopineet, että LänsiAuto aloittaa Peugeot- ja Citroën-jälleenmyyjänä sekä valtuutettuna huoltoliikkeenä usealla eri paikkakunnalla Suomessa.
– Autoalan toimintaympäristö on muuttunut nopeasti viime vuosina, mikä ohjaa toimialaa konsolidaatioon. Opel on nykyisin osa Stellantis-konsernia, joka valmistaa Opelin lisäksi useita muita automerkkejä, kuten Peugeotia ja Citroënia. Olemme nyt sopineet paikallisesti järjestelystä, jossa maahantuontiin erikoistunut Bassadone laajenee maahantuojana – ja me puolestamme kasvamme uusien Stellantis-merkkien edustusten myötä vähittäiskauppiaana. Saavutamme näin parhaat synergiat tässä toimintaympäristössä molemmille osapuolille, kuvailee LänsiAuton toimitusjohtaja Tommi Köninki.
Stellantiksen päämerkit Suomessa ovat Opel, Peugeot ja Citroën. Merkkien mallisto on uudistunut ja sähköistynyt vauhdikkaasti, ja vuoden 2023 näkymät lanseerauksista sekä uutuustuotteiden saatavuudesta ovat hyvät. Bassadonen ja LänsiAuton tavoitteena on, että Opelin, Peugeotin ja Citroënin markkina-asema vahvistuu tulevana vuonna selvästi uuden yhteistyön sekä uudistuvan tuotevalikoiman ansiosta.
– Bassadonen liiketoiminta on rakennettu siten, että uuden merkin lisääminen on yksinkertaista ja luo lisää tehokkuutta ja synergioita varsinkin hallinnollisten toimintojen ja liiketoiminnan yleisen kehittämisen kautta, kertoo Bassadone Automotive Nordicin toimitusjohtaja Antti Ruhanen.
– Opel on vahva saksalainen brändi, joka täydentää hyvin nykyistä valikoimaamme. Asiakkaidemme palvelu tulee paranemaan yrityskaupan mahdollistamien hyötyjen seurauksena. Samaan aikaan yhteinen valmistaja nykyisten merkkiemme kanssa luo synergioita, joiden turvin kykenemme luomaan merkittävää lisäarvoa jälleenmyyjillemme, kertoo Auto-Bon Oy:n toimitusjohtaja Markus Vuolle.
(Autotoday)