MAN - Vaihtoautot

Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2024 tulee tilaajille ja kauppoihin 14.6.2024. Kerromme mm. risteysalueiden tappavasta ristiidasta tieliikennelakiemme määräysten kanssa.

Elokuussa kajahtaa Power Truck Show'n 20. juhlatapahtuma. Vuosien saatossa se on kasvanut yhdeksi arvostetuimmista ja näyttävimmistä autonäyttely- ja kuljetusmessutapahtumista Euroopassa. Raportoimme pienet ensimaistiaiset siitä mitä Power Truck Show tänä vuonna pitää sisällään.

Lehti kertoo myös tulevasta Sustainable Bus of the Year 2025 valinnasta ja siitä mitkä linja-autot on valittu jo yhdeksättä kertaa järjestettävän kisan loppukilpailuun.

Analysoimme myös stavuotiasta standardointia. Jokapäiväiseen toimintaamme ja olemiseemme vaikuttaa lähes kolmekymmentätuhatta standardia. Ne eivät erityisesti näy missään, mutta tekevät monet asiat turvallisiksi, auttavat teollista tuotantoa sekä vientiteollisuutta ja yksinkertaistavat monia elämän asioita. Standardeilla ei määritellä kurkun käyryyttä tai paksuutta, ne kuuluvat EU-direktiiveihin.

Suomessa tärkein kokoluokka pakettiautoissa on ns. tonniluokka. Tässä kokoluokassa ovat lähes kaikki merkit mukana. Myös sähköiset versiot ovat kasvattaneet osuuttaan näissä autoissa. Lehti esittelee ja antaa ensimakua uudesta Maxus e-Deliver 7:stä.

Koeajossa on Scania 40R, jonka Norjassa ajetun koeajon perusteella 26 tonnin kokonaismassaan kuormatun ajoneuvon keskikulutus oli 95,3 kWh/100 km.

Junalauttaliikenne oli suurta vielä 1970-2000. Sitten se kuoli muutamassa vuodessa. Nyt se nostaa päätään uudestaan. Kerromme miksi ja miten. Lehti kertoo myös Aspon tytäryhtiö ESL Shippingin Helsingissä esittelemästä uudesta sähköhybridisestä rahtilaivasta, Electramarista. Alus on ensimmäinen yhtiön 12 laivan tilauksesta.

Nämä ja paljon muita mielenkiintoisia artikkeleita löytyy Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2024 -lehden sivuilta. Kannattaa hankkia itselleen kesän kuumin ja ajankohtaisin lukupaketti.