Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2024 tulee tilaajille ja kauppoihin tulevalla viikolla. Se paljastaa mm. että liikenneministerinä Merja Kyllönen (Vas.) lakkautti toimillaan 30.6.2014 noin 30 000 bussivuoroa jättäen liki 2 miljoonaa suomalaista säännöllisten bussivuorojen ulkopuolelle.
Koko maan kattanut yksityinen bussilinjaverkosto ei ole palautunut sen jälkeen. Yksityiset bussiyrittäjät elävät sen jälkeen käytännössä kädestä suuhun samalla kun suurta tappiota tekevä rautatieliikenne juhlii VR:n saamia lisämatkustajia ja on mennyt Ruotsiin valtaamaan uusia kjuna- ja bussilinjoja.
Lehti analysoi jatkuvaa taksikurjuutta ja ihmettelee montako vuotta kestää, ennen kuin korkein päättäjä Liikenneministeriö herää tekemään korjausliikkeitä liikenneministeri Anne Bernerin jo ennalta nähtyyn epäonnistuneeseen taksiiudistukseen.
Nesteen pohjakosketus saa selityksen keskittymisestä (liian ?) aikaisin tehtyihin biopolttoainesijoituksiin. Väylävirasto saa pyyhkeitä yhteisten rahojemme sijoittamisesta pähkähullusti kohteisiin, jotka ovat pahassa ristiriidassa Suomen etujen ja menestyksen kanssa. Ja Orpon hallituksen satojen miljoonien tuet vuosittain menestyville suuryrityksille eivät lakkaa herättämästä ihmettelyä keskellä hallituksen rajua leikkauspolitiikkaa. Ja paljon muuta.
Otamme ensituntumaa uuteen Mercedes-Benz Sprinteriin ja Vitoon. Koeajettavana on myös Fuso eCanter ja Ford Transit Courier.