MAN - Vaihtoautot

Münchenin kuljetusyhtiö Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) ja Sono Motors ovat ilmoittaneet lanseeraavansa pian linja-auton, joka on varustettu katolla olevilla 20 aurinkosähköpaneelilla. Paneelit pystyvät tuottamaan yli 2 000 W:n kokonaistehoa. Katolta nämä moduulit ottavat 12 neliömetriä tilaa.

Münchenin kuljetusyhtiö tuo pian markkinoille ensimmäisen osittain aurinkoenergialla toimivan bussinsa. Yhteistyössä startup Sono Motorsin kanssa jokaisen aurinkoteknologialla toimivan linja-auton pitäisi säästää jopa 2500 litraa dieseliä ja vähentää paikallisia CO2-päästöjä yli 6,5 tonnia vuodessa.

Aurinkoenergiajärjestelmää käytetään bussin akun virtalähteenä, mutta se antaa energiaa myös lämmitykselle, ilmastoinnille ja jopa ajoneuvon ohjausjärjestelmälle. Kyseessä ei ole 100 % sähköbussi, vaan hybridiajoneuvo, joka on varustettu dieselmoottorilla ja pienellä 24 V akulla. Pelkästään akun energiansyötön stabilointi mahdollistaa sen käyttöiän pidentämisen ja ylläpitokustannusten pienentämisen.

Ensimmäinen testibussi liikennöi Münchenissä jo tänä vuonna. Se kiinnitetään toisen linja-auton takaosaan perävaunun tapaan. Sitä käytetään ensisijaisesti testaamaan tekniikan mahdollisuuksia ja energiatehokkuutta jokapäiväisessä käytössä. Tavoitteena on tietysti saada niitä mahdollisimman paljon liikkeelle tulevina vuosina.

Sono Motors on saksalainen startup, joka on erikoistunut erityisesti aurinkoenergian käyttöön. Se on kehittänyt ensimmäisen myös sähköautonsa, jonka rungossa on lukuisia aurinkokennoja ja jonka voi jo ennakkotilata Saksasta.

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!