Astara Team on suoriutunut Dakar-rallista täysin päästöttömästi. Tänä vuonna saavutus oli vieläkin merkittävämpi, sillä tiimi oli aiempaa tiukempi päästömittauksissaan. Se huomioi omat päästöt ja epäsuorat omat päästöt, kaikki tiimin käyttämät ajoneuvot sekä tallin jäsenten henkilökohtaiset lennot kasvishuonekaasujen mittausprotokollan mukaisesti.
Astara Team käytti Dakar-autoissaan tavoitteidensa saavuttamiseksi sataprosenttisesti uusiutuvaa, synteettistä polttoainetta. Tiimi on parantanut käyttämänsä polttoaineen koostumusta vuosi toisensa jälkeen: Vuoden 2022 kilpailussa polttoaine oli 70-prosenttisesti uusiutuvasta energiasta. Viime vuonna se oli 90-prosenttisesti uusiutuvaa. Tämän vuoden kilpailussa käytetyn sataprosenttisesti synteettisen polttoaineen käytön ansiosta Astara Teamin kilpa-autot olivat täysin päästöttömiä. Tämäntyyppinen synteettinen polttoaine on täysin hiilineutraali ja sen ympäristövaikutus on nolla, sillä sen palamisen aikana ilmakehään vapautuvan CO2:n määrä on sama kuin sen valmistuksen aikana ilmasta sidottu hiilidioksidi.
Astara Teamin tukiajoneuvot ja sähkögeneraattorit käyttivät 70-prosenttisesti uusiutuvaa synteettistä polttoainetta. Tiimin käyttämien synteettisten polttoaineiden yhdistelmä vähensi CO2-päästöjä 18,6 tonnia perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Vähennys vastaa keskimääräisen espanjalaisen henkilöauton päästöjä (144 g/km) 8,6 vuoden käyttöajalta (15 000 km/vuosi).
Astara Team tuotti tämän vuoden Dakar-rallissa CO2-päästöjä yhteensä 33,71 tonnia. Tiimi onnistui vähentämään päästöjään 11,86 tonnia viime vuoden kilpailuun verrattuna.
Astara kompensoi Dakar-tallinsa päästöt nettonollatasapainon saavuttamiseksi. Päästöt kompensoidaan metsittämällä uudelleen heikentyneet alueet Kolumbiassa Vichada-projektin kautta, jolla tuotetaan ja istutetaan alkuperäisiä puulajeja Orinocon alueella. Ohjelma hyödyttää myös biologisesti monimuotoisen alueen ilmastoa ja eläimistöä.
Edelläkävijä kestävässä kehityksessä
Astara Team on ollut moottoriurheilussa uusiutuviin synteettisiin polttoaineisiin perustuvan kestävän kehityksen liikkeen edelläkävijä, johon on liittynyt Dakar-ralli, Formula 1 ja MotoGP. Tiimille on kertynyt kokemuksensa ansiosta maailmanlaajuinen referenssi synteettisen polttoaineen käytöstä moottoriurheilussa. Astara Team on onnistunut jo projektin alusta lähtien vähentämään päästöjään, mutta samalla lisäämään kilpailukykyään niinkin haastavassa kilpailussa kuin Dakar-rallissa.
Tämän vuoden Dakar-rallissa Astara Team ylsi palkintokorokkeelle kaksivetoisten ajoneuvojen luokassa. Yleiskilpailussa Laia Sanzin ja Maurizio Gerinin muodostama kaksikko ylsi 15 parhaan joukkoon. Sen sijaan tallin toinen auto, kuljettajanaan Patricia Pita ja kartturina Paolo Boggioni, kaatui rallin ensimmäisellä erikoiskokeella. Kaksikon oli keskeytettävä kilpailu Astara 02 Concept -auton alustan saamien vaurioiden vuoksi.
Astaran Dakar-seikkailu alkoi vuonna 2021, kun Astara - yksi maailman johtavista liikkumisyhtiöistä - esitti Astara Teamin jäsenille ennennäkemättömän haasteen: rakentaa projekti, joka kilpailee korkeimmalla tasolla ja kestävyys on välttämätön vaatimus. Kolmen kilpailuvuoden tuloksena Astara Team onnistui parantamaan synteettisen polttoaineen koostumusta siten, että sen autojen hiilijalanjälki oli tänä vuonna täysin neutraali.
Synteettinen polttoaine
Synteettinen polttoaine on täysin hiilineutraalia: sen ympäristövaikutus on nolla. Palamisen aikana CO2-päästöt ovat samat kuin ilmasta sidotun hiilidioksidin määrä tuotantoprosessin aikana.
Synteettinen polttoaine ei tuota kiinteää jätettä, tai mikrohiukkasia. Sen tuotanto perustuu uusiutuvaa energiaa käyttävän synteesikaasun, joka käy läpi peräkkäisiä kemiallisia prosesseja. Näiden tuloksena on ekologinen nestemäinen hiilivety, jota on helppo käyttää, varastoida ja kuljettaa.
Synteettisen polttoaineen energiatehokkuus on 12 prosenttia korkeampi kuin bensiinin.