MAN - Vaihtoautot

Brysselissä Euro 7:ää ei hylätty, mutta sitä lykättiin. Tiukempien pakokaasumääräysten täytäntöönpano on hyväksytty äänin 329 puolesta, 230 vastaan ​​ja 41 tyhjää. Autot odottavat kaksi vuotta alkuperäiseen tekstiin verrattuna, raskaat ajoneuvot neljä vuotta.

Reuters raportoi: "Euroopan unionin polttomoottoriautoja ja kuorma-autoja koskevat uudet saastemääräykset ovat vähemmän kunnianhimoisia kuin alun perin suunniteltiin sen jälkeen, kun lainsäätäjät äänestivät joidenkin määräysten lykkäämisestä ja heikentämisestä. EU:n ehdottama "Euro 7" -laki kiristäisi rajoja polttomoottoriautojen terveydelle haitallisille epäpuhtauksille. Euroopan komissio, joka valmistelee uusia EU-lakeja, on sanonut, että terveyshyödyt ovat paljon suuremmat kuin kustannukset.

Komission tavoitteena oli panna Euro 7 -säännöt täytäntöön vuodesta 2025 alkaen. "[Euroopan komission] järjetön ehdotus muuttuu perusteellisesti", EU-parlamentin johtava sääntöjä käsittelevä lainsäätäjä Alexandr Vondra sanoi sosiaalisessa mediassa X.

Vihreät lainsäätäjät kritisoivat äänestystä menetettynä mahdollisuutena vähentää noin 70 000 ennenaikaista kuolemaa Euroopassa vuodessa, mikä johtuu ajoneuvojen tuottamista saasteista. "EU jättää käyttämättä mahdollisuutta olla tulevaisuuden johtaja vihreässä teknologiassa", Green EU:n lainsäätäjä Bas Eickhout lisäsi.

IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoi: "Olemme iloisia nähdessämme, että parlamentin täysistunto on saavuttanut realistisen kannan Euro 7 -päästöstandardeista, jotka ovat suhteellisia tavoiteltujen ympäristöhyötyjen ja tarvittavien investointien välillä, kuten IRU vaatii. Juuri tätä EU tarvitsee, sääntely-ympäristön, joka edistää tehokkuutta ja kestävyyttä.