Kaasun ja energian äärimmäiset hinnat nostavat edelleen urean hintoja, useimmilla suurilla urean tuottajilla on ongelmia ja ne sulkevat tuotantolaitoksensa tai osan niistä. Samanaikaisesti kysyntä ympäri maailmaa on suurempi kuin tarjonta, mikä aiheuttaa markkinoiden turbulenssia ja sen seurauksena äärimmäisiä hintoja.
AdBlue on tuote, jota käytetään ajoneuvoissa, joissa on SCR-tekniikalla varustettu pakokaasujen puhdistusjärjestelmä.Nykyään tekniikka löytyy periaatteessa kaikista henkilöautoista ja raskaan ajoneuvojen kalustosta, joissa on dieselmoottori. AdBlue on nimestään huolimatta väritön neste, joka koostuu deionisoidun seoksen seoksesta vettä ja 32,5 % ureaa. SCR tarkoittaa ”selektiivistä katalyyttistä puhdistusta” ja on tekniikka, joka puhdistaa dieselmoottoreiden pakokaasut. Jotta tekniikka toimisi, AdBlue-nestettä on ruiskutettava pakokaasujärjestelmään.
Olemme nähneet viime aikoina tosi voimakkaan hinnannousun raaka-aine ureassa, näin korkeaa hinnannousua emme ole nähneet aikaisemmin. Viime vuosien urean hinta on (AdBluen pää raaka-aine) niin korkea että tämän vuoksi olemme nyt joutuneet korottamaan AdBluen hintoja niin kuin monet muut AdBluen tuottajat.
Hintojen voimakkaaseen nousuun on useita syitä
Yksi on se, että maailmanlaajuinen kysyntä on huomattavasti normaalia korkeampi tälle ajanjaksolle vuodesta. Toinen on, että normaalisti EU tuo ureaa Aasiasta, nyt näemme sen sijaan, että valtavia määriä ureaa viedään muun muassa Intiaan. Tämä lisää kysyntää, mikä myös nostaa hintoja. Kansainvälisillä markkinoilla urean hinta on nousussa ja näyttää jatkuvan vielä jonkin aikaa tulevaisuudessa ja se tarjoaa pohjan uusille hinnankorotuksille, erityisesti typpilannoitteiden osalta.
”Arom-dekor Kemi seuraa tiiviisti raaka-ainehintojen kehitystä ja toivomme sen lähitulevaisuudessa vakiintuvan markkinoilla.Heti kun urean hinnat ovat laskussa, säädämme myös AdBlue-hintoja”, sanoo Herman Bruno. Arom-dekor Kemi AB:n myyntipäällikkö.