Meijeriyhtiö Arla Oy on ottanut käyttöönsä CHEPin vuokralavat kaikissa kuljetuksissaan, mikä on parantanut yrityksen logistiikan luotettavuutta ja taloudellista ennustettavuutta. Kierrätettävät lavat tukevat myös Arlan vastuullisuustavoitteita.
Arla siirtyi vuoden 2024 alussa käyttämään CHEPin vuokralavoja kaikkialla logistiikassaan. Viime vuonna lähes 400 miljoonan euron liikevaihtoon yltänyt meijeriyhtiö toimittaa tuotteitaan ympäri Suomen sekä muihin Euroopan maihin.
“Se, että lavoja on jatkuvasti saatavilla, on toimintamme kannalta erittäin tärkeää. CHEP-yhteistyön myötä eurolavojen saatavuus on parantunut huomattavasti”, kertoo Arlan logistiikan kehityspäällikkö Mikko Kymäläinen.
Haasteet lavojen saatavuudessa
Koronapandemia ja sota Ukrainassa vaikeuttivat uusien eurolavojen saantia Pohjoismaissa. Myös Arla kohtasi epävarmuutta niin sanottujen valkoisten vaihtolavojen saatavuudessa. Elintarviketuotannossa lavojen laatu ja puhtaus korostuvat.
“Elintarvikkeiden tuotantotiloissa on korkeat hygieniavaatimukset, joten lavojen on saavuttava puhtaina ja ilman ylimääräistä roskaa tai vaurioita. Automaatiojärjestelmämme käsittelee osan lavoista, ja siksi niiden on oltava moitteettomassa kunnossa toimiakseen sujuvasti koko prosessin ajan”, Kymäläinen lisää.
Arla on aiemmin käyttänyt CHEPin varttilavoja muun muassa tuotteiden myymäläesillepanossa sekä kuljettanut pienempiä määriä tuotteita myös CHEPin puolilavoilla. Tällä hetkellä yritys käyttää kuljetuksissa vuosittain yli 100 000 CHEPin eurolavaa. Kun mukaan lasketaan muut lavatyypit, kiertää yrityksen prosesseissa vuosittain noin 130 000–150 000 CHEP-lavaa.
Vakaat ja vastuulliset kuljetukset
Kaikki CHEPin vuokralavat ovat sertifioituja ja valmistettu vastuullisista materiaaleista. Esimerkiksi lavojen materiaalina käytetään ns. valvottua puuta. CHEP-yhteistyö tukeekin hyvin Arlan tavoitteita käyttää vähemmän ja parempia materiaaleja. Kymäläisen mukaan vuokralavojen käyttö on lisännyt myös kuljetuskustannusten ennustettavuutta.
"Vuokralavojen hinta pysyy vakaana, mikä tuo kaivattua ennustettavuutta kuljetusten kustannuksiin. Käytön jälkeen CHEP tarkastaa, huoltaa ja korjaa vahingoittuneet lavat omalla varikollaan. Lavoilla on pitkä käyttöikä, mikä säästää uusien lavojen valmistukseen tarvittavia luonnon resursseja sekä pienentää jätemäärää”, Arlan yhteistyöstä vastaava asiakaspäällikkö Ville Wetterstrand CHEPistä sanoo.
Arlalla on meijerit Sipoossa, Ranualla ja Kiteellä, sekä useita yhteistyömeijereitä ympäri Suomen. Yritys otti ensimmäisen biokaasulla käyvän jakeluauton käyttöönsä vuonna 2019 ja viime vuonna ensimmäisen biokaasulla toimivan maitoauton, jolla kuljetetaan raakamaitoa tuottajien tiloilta meijereihin.
“Olemme ruoantuottajana erityisen riippuvaisia luonnosta, ja kestävän kehityksen teemojen edistäminen on kirjattu strategiaamme. Olemme sitoutuneet vähentämään tuotannon ja omien kuljetustemme päästöjä 63 prosenttia ja kumppaneidemme päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä,” Kymäläinen kertoo.
“Kuuntelemme myös tulevaisuudessa mieluusti CHEPin näkemyksiä kuljetusratkaisuista ja logistiikan kehittämisestä”, Kymäläinen sanoo.