MAN - Vaihtoautot

MAN Truck & Bus, Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius Ammattikorkeakoulu ja Götting KG ovat yhdessä saavuttaneet uraauurtavia tutkimustuloksia autonomisen kuorma-auton käytöstä konttilogistiikassa.

Osana tutkimusprojektia ”Autonomous Innovation in Terminal Operations” (ANITA) hankkeen kumppanit osoittivat onnistuneesti, kuinka itseohjautuvat kuorma-autot, jotka on asianmukaisesti integroitu infrastruktuuriin, voivat tehdä yhdistetystä maantie- ja rautatiekuljetuksesta tehokkaampaa, suunniteltavampaa ja samalla joustavampaa tulevaisuudessa. Itse asiassa ANITAn käytännön koeajot osoittavat jopa 40 prosentin tehokkuuden lisäyksen ja prosessin vakauden parantamisen.

Projektikumppanit ovat saattaneet pyörille itsenäisesti ajavan kuorma-auton, joka pystyy itsenäisesti hoitamaan konttikuljetukset maanteiltä kiskoille digitaalisen tehtäväsuunnittelun avulla. Saksan liittovaltion talous- ja ilmastonsuojeluministeriön rahoittama tutkimusprojekti kesti yhteensä kolme vuotta, josta noin kuusi kuukautta asiantuntijat testasivat ajoneuvoa käytännössä DB Intermodal Services Container Depotissa ja DUSS Container Terminalissa Ulmissa. 

Intensiiviset koeajot turvakuljettajien ja kehitysinsinöörien kanssa tarjosivat kattavia näkemyksiä autonomisen ajotoiminnon jatkuvaan jalostukseen ja sen vuorovaikutukseen tehtävän suunnittelun kanssa, vaan myös tarvittavaan terminaalien valmisteluun uuden teknologian integrointia varten.

ANITA-projektin merkitys autonomisessa kuorma-autossa MAN:lle

"Kehittäessämme itseohjautuvia ajojärjestelmiä konkreettiset logistiikkasovellukset ja asiakkaiden edut ovat olleet keskipisteessä alusta alkaen", sanoi Frederik Zohm, MAN Truck & Busin tutkimus- ja kehitysjohtaja.

”Siksi me ANITAlla emme ole vain työskennelleet konttiterminaalin automatisoidun ajon kehittämisen parissa, vaan olemme samalla yhdessä kumppaneidemme kanssa edistäneet teknologian digitaalista integrointia logistiikkaprosessiin. Vain tällä tavalla pystymme tulevaisuudessa hyödyntämään mielekkäästi autonomisten kuorma-autojen etuja: turvallisuuden kasvua, suurempaa joustavuutta – erityisesti kasvavan kuljettajapulan vuoksi – hyvää yhdistettävyyttä muihin liikennemuotoihin ja tietenkin optimaalista energiatehokkuutta, mikä tulee erityisen tärkeäksi sähköliikkuvuuden yhteydessä. MAN:lle ANITA on tärkeä perusta autonomisten kuorma-autojen käyttöönotolle sarjaratkaisuina logistiikkakeskusten välillä, kuten Ulmissa, vuodesta 2030 eteenpäin."