MAN - Vaihtoautot

Arval Mobility Observatoryn vuosittainen tutkimus, Fleet and Mobility Barometer 2025, on tunnistanut Suomessa trendejä kolmella alueella: ympäristön kestävyys, kustannustehokkuus ja työntekijöiden tyytyväisyys.

Tämän vuoden tutkimus osoittaa, että tarve selkeälle yritysten liikkuvuutta koskevalle strategialle on tulossa yhä tärkeämmäksi, keskittyen ympäristöön, talouteen ja henkilöstöön liittyviin näkökohtiin.

"Suomi on edelleen sähköistämisen, latausinfrastruktuurin ja vaihtoehtoisten liikkumisratkaisujen eturintamassa, kun samalla henkilöstölähtöiset vaatimukset saavat entistä suuremman roolin liikkumisratkaisujen toteuttamisessa. On selvää, että yritykset näkevät tämän avaimena brändinsä vahvistamiseen, päästöjen vähentämiseen sekä työntekijöiden houkuttelemiseen ja pitämiseen", sanoo Frank Svenhard, Director Consulting Nordics.

Arval Mobility Observatoryn vuosittainen tutkimus, Fleet and Mobility Barometer 2025, on tunnistanut trendejä kolmella alueella: ympäristön kestävyys, kustannustehokkuus ja työntekijöiden tyytyväisyys.

Tämän vuoden Fleet and Mobility barometri osoittaa kuusi keskeistä trendiä Suomen markkinoiden tulevaisuudelle:

1. 91 % yrityksistä on jo ottanut tai aikoo ottaa käyttöön yritysautojen latauspolitiikan.
2. Kustannustehokkuus on edelleen keskiössä, ja 62 % yrityksistä käyttää käytettyjä autoja kalustossaan yhtenä keinona vähentää kustannuksia.
3. Sähköistyminen on kasvussa, 71 % henkilöautoja käyttävistä yrityksistä käyttää jo tai suunnittelee sähkö- tai hybridiajoneuvojen lisäämistä kalustossaan.
4. Täyden palvelun huoltoleasing jatkaa kasvuaan, ja 25 % yrityksistä käyttää jo huoltoleasingia pääasiallisena rahoitusmuotonaan.
5. Henkilöstö- ja liikkumisasiat kulkevat käsi kädessä. Yritykset näkevät yhä useammin liikkumisratkaisut keinona hyvien työntekijöiden houkuttelemiseksi ja pitämiseksi.
6. 92 % yrityksistä odottaa ajoneuvokalustonsa pysyvän vakaana tai kasvavan seuraavan 3 vuoden aikana.

Raportissa havaitut erilaiset trendit antavat yrityksille paremman käsityksen alan dynamiikasta ja kehityksestä, mikä auttaa heitä tekemään strategisia päätöksiä. Näihin muutoksiin vastaamiseksi yrityksillä on oltava selkeä strategia sähköistämisestä, kustannustehokkuudesta ja työntekijöiden liikkumistarpeista.

Lue lisää Arval Mobility Observatorysta ja tämän vuoden raportista täältä.


Menetelmät 2024/2025

Tämän tutkimuksen teki riippumaton yritys nimeltään Ipsos, ja se sisälsi 8 061 haastattelua 28 maassa 26. elokuuta – 6. marraskuuta 2024 välisenä aikana. Osallistujat rekrytoitiin ja haastateltiin puhelimitse. Tutkimukseen osallistuneet maat ovat: Itävalta, Saksa, Belgia, Espanja, Ranska, Kreikka, Italia, Luxemburg, Alankomaat, Puola, Portugali, Yhdistynyt kuningaskunta, Tšekki, Slovakia, Romania, Sveitsi, Suomi, Tanska, Norja, Ruotsi, Meksiko, Kanada, Yhdysvallat, Turkki, Marokko, Chile, Peru ja Brasilia. Tutkimukseen osallistuneilla yrityksillä on vähintään yksi ajoneuvo kalustossaan.  

Suomessa tehtiin 300 haastattelua yritysten kanssa seuraavien kriteerien mukaisesti;

-  53 % oli yrityksiä, joissa oli 1–99 työntekijää
-  27 % oli yrityksiä, joissa oli 100–249 työntekijä
-  20 % oli yrityksiä, joissa oli vähintään 250 työntekijää

[1] Vuoden 2025 barometrissa testatut eri liikkumisstrategiat olivat: julkisen liikenteen kustannusten korvaaminen, henkilökohtaisten ajoneuvojen kustannusten korvaaminen, liikkumisbudjetti, yksityisleasing tai henkilökunnan autot, vuokra-autot, auto- tai käteiskorvaukset.

[2] Barometrissä käytettyjen liikkumisratkaisujen luettelo oli: Autojen yhteiskäyttö, kimppakyyti, polkupyörien leasing, polkupyörien yhteiskäyttö, skootterien tai moottoripyörien leasing sekä Arvalin tarjoama sovellus liikkumisratkaisujen varaamiseen ja kortti, jolla maksetaan useista liikkumisratkaisuista.

 

TIETOJA ARVAL MOBILITY OBSERVATORIOSTA

Arval Mobility Observatory on laajalti tunnustettu yhdeksi kalusto- ja liikkumisen alan tutkimuksen ja tiedonvaihdon asiantuntijafoorumeista. Sen tavoitteena on kerätä ja tarjota objektiivista ja tarkkaa tietoa jaettavaksi kaikkien sidosryhmien kanssa, auttaa heitä ymmärtämään paremmin uutta liikkumisen ympäristöä jossa toimimme, ja tukea heitä navigoimaan jatkuvasti kasvavassa valikoimassa liikkumisen ratkaisuja.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!