MAN - Vaihtoautot

Liikenneviraston teettämä tutkimus tienkäyttäjien tyytyväisyydestä teiden kuntoon viime kesältä kertoo, että korjausvelkarahoitus ei riittänyt tyytyväisyyden parantamiseen. Yksityisautoilijat olivat kohtalaisen tyytyväisiä pääteiden kuntoon, mutta raskaan liikenteen kuljettavat suhtautuivat lähes kaikkien tietyyppien kuntoon hyvin kriittisesti. Pääteiden hoidon priorisointi näkyy vastauksissa.

Tutkimuksen mukaan yksityisautoilijoista noin puolet oli tyytyväisiä pääteiden (valtatiet ja kantatiet) kuntoon. Raskaan liikenteen kuljettajat olivat yksityisautoilijoita paljon kriittisempiä. Pääteiden kuntoon ammattiautoilijoista alle kolmannes oli tyytyväisiä ja peräti 44 % oli tyytymättömiä. Muiden maanteiden kuntoon ammattikuljettajista tyytyväisiä oli vain 9 % ja tyytymättömiä peräti 67 %.

Raskaan liikenteen tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kokonaisuudessaan on heikko: tyytyväisiä oli vain 18 % ja yli puolet vastaajista oli tyytymättömiä maanteiden kuntoon kokonaisuutena.

Suomen tieverkko on päässyt rapistumaan kunnossapitoon osoitetun niukan rahoituksen seurauksena ja korjausvelka on kasvanut vuosi vuodelta. Hallitus myönsi liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen lisärahoitusta vuosille 2016–2018.

- Tällä lisärahoituksella kyettiin pysäyttämään kertyneen korjausvelan kasvu, mutta ei parantamaan olennaisesti teiden kunnon tasoa aiempaan verrattuna, selvittää tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen Liikennevirastosta.

Tienkäyttäjien koko ajan kasvava tyytymättömyys tasaantui suunnilleen samalle tasolle, jolle se oli kohonnut vuonna 2016.

Tieviraston mukaan tuloksiin vaikuttaa varmasti myös se, että kysely toteutettiin elokuussa, jolloin kaikki tämän vuoden kunnostustoimet eivät olleet vielä valmiina. Yksityisautoilijoiden ja raskaan kaluston kuljettajien väliseen suureen eroon Juho Meriläinen toteaa: ”Painava ajoneuvo kyntää huolella kaikki kuopat ja huonokuntoinen tie tuntuu pahemmalta raskaassa ajoneuvossa.”

Korjausvelkaohjelman lisärahoitus päättyy tämän vuoden lopussa ja tällä hetkellä teiden kunnossapidon korjausvelka sillat ja muut taitorakenteet mukaan lukien on noin 1 300 miljoonaa euroa. Liikenneviraston huolena on, että ellei teiden kunnossapitoon kyetä olennaisesti lisäämään pysyvää rahoitusta, luvassa on roima heikennys niin teiden kunnossapitoon kuin tienkäyttäjien tyytyväisyyteenkin. Perusväylänpidon lisärahoitustarve on liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin johtaman parlamentaarisen työryhmän esittämä vähintään 300 miljoonaa euroa vuodessa.

- Jos lisärahoitusta ei tule, niin huonokuntoisia teitä voi tulla 800–1000 km lisää, tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen arvioi.