Aurora Innovation, Inc. ilmoitti tänään käynnistäneensä kaupallisen itseajavan kuorma-autopalvelunsa Texasissa.
Tämä on merkittävä virstanpylväs tieautonomian kehityksessä – yhtä merkittävä kuin Waymon vuonna 2018 lanseeraama kuljettajaton henkilökuljetuspalvelu. Auroran matka alkoi vuotta aiemmin, ja sen perustajina oli itseajavan teknologian konkareita. Yli 36 tonnia painavan rekan ajaminen moottorinopeuksilla on ollut valtava haaste, ja useat yritykset ovat yrittäneet sitä epäonnistuen.
Turvallisuusarviointinsa valmistuttua Aurora on nyt alkanut suorittaa säännöllisiä kuljettajattomia asiakastoimituksia Dallasin ja Houstonin välillä. Tähän mennessä Aurora Driver on ajanut yli 1 200 mailia ilman kuljettajaa. Tämä tekee Aurorasta ensimmäisen yrityksen, joka operoi kaupallista itseajavaa raskaan kaluston palvelua julkisilla teillä. Yritys aikoo laajentaa kuljettajatonta palveluaan El Pasoon, Texasiin ja Phoenixiin, Arizonaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
Auroran lippulaivatuote, Aurora Driver, on SAE-tason 4 itseajava järjestelmä, joka otetaan ensimmäisenä käyttöön pitkän matkan rahtiliikenteessä.
Kuorma-autoliikenne on valtava teollisuudenala Yhdysvalloissa, mutta se kohtaa merkittäviä haasteita: kuljettajakunnan ikääntyminen ja suuri vaihtuvuus, kohoavat käyttökustannukset sekä vajaakäytössä olevat kalustot. Nämä ongelmat pahenevat vuosi vuodelta, mikä tekee autonomisesta teknologiasta houkuttelevan ratkaisun – tarjoten turvallista ja luotettavaa kuljetuskapasiteettia alan käyttöön.
Aurora korostaa, että tämä tapahtuu "ilman vaikutusta työpaikkoihin" ja viittaa vuoden 2021 Yhdysvaltain liikenneministeriön (USDOT) tutkimukseen, jota pidetään kattavimpana aihetta koskevana selvityksenä.
Auroran ensimmäiset kaupalliset asiakkaat ovat Uber Freight, älykkäitä logistiikkaratkaisuja tarjoava yritysteknologiayritys, sekä Hirschbach Motor Lines, joka kuljettaa aika- ja lämpöherkkiä lasteja. Molemmat yritykset ovat jo pitkään toteuttaneet valvottuja kaupallisia koelähetyksiä yhdessä Auroran kanssa.