Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) sanoo, että mopoautojen ja alle 125-kuutioisten moottoripyörien jättäminen pakollisten teknisten tarkastusten ulkopuolelle on merkittävä menetetty mahdollisuus parantaa liikenneturvallisuutta.
Euroopan komissio on 24.4 ilmoittanut päivittävänsä sääntöjä, jotka koskevat moottoriajoneuvojen pakollisia teknisiä tarkastuksia Euroopan unionissa.
Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) on tyytyväinen ehdotukseen, jolla suljetaan nykyinen porsaanreikä, jonka ansiosta muutamat EU-jäsenvaltiot, kuten Suomi, Irlanti ja Alankomaat, ovat voineet jättää kaikki moottoripyörät säännöllisten katsastusvaatimusten ulkopuolelle. Portugali ilmoitti myös viime vuonna luopuvansa suunnitelmista ottaa käyttöön säännölliset tarkastukset kaikille moottoripyörille. Uusien EU-ehdotusten mukaan kaikkien moottoripyörien jättäminen tarkastusten ulkopuolelle ei enää ole sallittua.
Tämä muutos koskee kuitenkin vain raskaiden moottoripyörien tarkastuksia. ETSC on erittäin huolissaan siitä, että komissio aikoo edelleen sulkea mopot ja alle 125-kuutioiset moottoripyörät pakollisten tarkastusten ulkopuolelle. Tutkimukset osoittavat, että tähän ajoneuvoluokkaan liittyy sekä runsaasti nopeusvirityksiä että jarru- ja rengasvikoja, jotka vaikuttavat moniin onnettomuuksiin.
Itävallassa tehdyn kyselyn mukaan jopa puolet mopoista (47 %) oli viritetty kulkemaan sallittua suuremmilla nopeuksilla.
Tanskassa 17 % kaikista kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista mopo-onnettomuuksista koski ajoneuvoja, joita oli muunneltu – kyse oli noin 800 ajoneuvosta.
Alankomaissa tehdyssä yksityiskohtaisessa tutkimuksessa hitaan mopon onnettomuustekijöistä todettiin, että 8–14 %:ssa tapauksista huonolaatuiset renkaat tai jarrut olivat osasyynä.
Nämä onnettomuudet olisi voitu mahdollisesti estää, jos pakolliset tekniset tarkastukset olisivat olleet käytössä.
Euroopan parlamentti on aiemmin vaatinut, että kaikkien moottoripyörien tulisi kuulua säännöllisten tarkastusten piiriin.
ETSC on tyytyväinen siihen, että vanhemmat ajoneuvot (yli 10 vuotta vanhat) tullaan jatkossa tarkastamaan vuosittain, mutta järjestö katsoo, että vaatimus pitäisi ottaa käyttöön aiemmin – viimeistään kuuden vuoden jälkeen.
Muita myönteisiä muutoksia ovat uusien, vuodesta 2022 alkaen uusissa ajoneuvotyypeissä pakollisiksi tulleiden turvateknologioiden ja muiden ajoneuvon avustusjärjestelmien säännöllinen tarkastaminen toimivuuden varmistamiseksi.
Euroopan komissio haluaa myös, että kaupallisten ajoneuvojen tienvarsitarkastuksiin sisältyy jatkossa lastin kiinnityksen tarkastaminen – tämä on ETSC:n mukaan tervetullut kehitysaskel.