Entistä suurempi osa suomalaisia voisi harkita sähköautoa, selviää LähiTapiolan kyselystä. Kalliit akkuvahingot ovat herättäneet paljon huomiota, vaikka valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavanlaisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.
Vajaa puolet suomalaisista (42 prosenttia) voisi harkita ladattavaa hybridisähköautoa ja yli neljännes (27 prosenttia) täyssähköautoa, jos olisi hankkimassa autoa, selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä. Bensiiniautoa voisi harkita 49 prosenttia vastaajista, dieselautoa 19 prosenttia.
Täyssähköautoa mahdollisena pitävien osuus on noussut selvästi: LähiTapiolan vuonna 2022 teettämässä kyselyssä osuus oli 20 prosenttia. Kyselyt toteutti tutkimusyhtiö Verian (ent. Kantar Public)*.
Tuoreen kyselyn mukaan yleisin sähköauton hankinnassa suomalaisia mietityttävä asia on akkujen kestävyys, jota pohti 56 prosenttia vastaajista. LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri uskoo, että ihmisten mielikuviin vaikuttaa se, miten paljon huomiota akkuvahingot ovat herättäneet julkisuudessa.
– Sähköautojen kalliit akkuvahingot ovat olleet isosti otsikoissa, vaikka tällaiset vahingot ovat todellisuudessa harvinaisia. On totta, että sähköautojen ajoakuston vaurioita voi olla kallista tai jopa mahdotonta korjata, mutta valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavan ikäisiin ja vastaavasti varusteltuihin polttomoottoriautoihin verrattuna. Sähköautojen akkuteknologia on jo nyt osoittautunut luotettavaksi, mistä kertovat myös niiden pitkät akkutakuut. Ajoakuston korjausmahdollisuudet, varaosien saatavuus sekä korjausosaaminen myös kehittyvät koko ajan.
Motivan mukaan sähköauton akuille annetaan keskimäärin pitkä 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Tyypillisesti akku ei hajoa vuosienkaan jälkeen kokonaan, vaan sen toimintakyky laskee.
– Sähköauton akun kestävyyttä voi itse edistää sillä, ettei esimerkiksi seisota täyteen ladattua sähköautoa pitkiä aikoja ajamatta. Valmistajan ohjetta akun lataamisesta korkeintaan noin 80 prosenttiin kannattaa myös noudattaa, ellei täyteen lataamiselle ole tosiasiallista tarvetta, Alaviiri sanoo.
* Vuoden 2024 kyselyyn vastasi 1 092 henkilöä 12.–19.1.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastanneet edustavat Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Haastattelut kerättiin Kantar Forumissa. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin + 3,0 prosenttiyksikköä.