EU:lla on riski jäädä jälkeen akkuteollisuudessa ja siten epäonnistua ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Jos tuotanto ei kasva suunnitellusti, EU voi joutua lykkäämään suunniteltua uusien bensiini- ja dieselautojen myyntikieltoa vuodelle 2035 ja jäämään näin ilmastotavoitteistaan, kuten Euroopan tilintarkastustuomioistuin ilmoitti maanantaina.
Tilintarkastustuomioistuimen mukaan EU ja sen jäsenvaltiot ovat viime vuosina edistäneet tehokkaasti akkuteollisuuspolitiikkaa. Raaka-aineiden vaikea saatavuus johtaa kuitenkin edelleen usein tarjonnan pullonkauloihin. Tämän lisäksi kustannusten nousu ja kova globaali kilpailu vaikeuttavat tilannetta. EU:n ponnistelut akkutuotannon lisäämiseksi eivät siksi välttämättä riitä vastaamaan kasvavaan kysyntään.
Tarkastajat varoittavat erityisesti kahdesta skenaariosta siinä tapauksessa, että akkujen tuotantokapasiteetti EU:ssa ei kasva suunnitellusti. Sen lisäksi, että suunnitelmaa lykätään vain päästöttömien uusien autojen sallimisesta vuodesta 2035 alkaen, voitaisiin käyttää myös akkuja ja sähköajoneuvoja kolmansista maista. Tämä tapahtuisi kuitenkin tilintarkastajien mukaan Euroopan autoteollisuuden ja sen työntekijöiden kustannuksella.
Tilintarkastustuomioistuimen mukaan tuotantokapasiteetti EU:ssa kehittyy nopeasti ja sillä on potentiaalia nousta 44 gigawattitunnista vuonna 2020 noin 1 200 gigawattituntiin vuonna 2030. Geopoliittiset ja taloudelliset tekijät voivat kuitenkin vaarantaa kehityksen.
Tilintarkastustuomioistuimen mukaan akkuvalmistajat voisivat siirtyä EU:sta muille alueille - erityisesti Yhdysvaltoihin. Toisin kuin EU, Yhdysvallat tukee suoraan mineraalien louhintaa ja akkujen valmistusta. Tämä koskee myös amerikkalaisilla komponenteilla kotimaassa valmistettujen sähköajoneuvojen ostoa.
Lisäksi EU on erittäin riippuvainen raaka-aineiden tuonnista. Vaikka Euroopassa on myös eräitä raaka-aineesiintymiä, niiden kehittyminen kestää vähintään 12–16 vuotta, joten kasvavaan kysyntään ei voida vastata nopeasti. Lisäksi akkutuotannon kilpailukyky EU:ssa voi vaarantua raaka-aineiden ja energian hintojen nousun vuoksi.
Tilintarkastustuomioistuimen mukaan Euroopan akkuteollisuus on edelleen kaukana Kiinasta. Maalla on 76 prosenttia maailman tuotantokapasiteetista, EU ja USA ovat selvästi jäljessä kumpikin 7 prosentilla.