MAN - Vaihtoautot

Espoon kaupunki lähti mukaan Suomen ensimmäiseen julkisten hankintojen Päästötön työmaa -sopimukseen, jossa kaupungille ja heidän urakoitsijoilleen rakennetaan yhdenmukaiset tavoitteet vähäpäästöisten työmaakoneiden käytöstä. Kiinnostus sähkökäyttöisten työmaakoneita kohtaan on kasvanut vuosi vuodelta. Siirtyminen sähkö- ja akkukäyttöisiin työkoneisiin vähentääkin huomattavasti rakennustyömaiden hiilidioksidipäästöjä.

Rakentamisen ja logistiikan päästöt muodostavat merkittävän osan Espoon kaupungin kokonaispäästöistä, ja kaupunki on tarttunut toimeen niiden pienentämiseksi. Ensimmäinen pilotti tehtiin Suurpellon Lukutorin työmaalla, jossa huomiota kiinnitetään koko työmaan päästöjen kokonaisvaltaiseen vähentämiseen. Muun muassa työmaakoneiden ja logistiikan kuljetukset on toteutettu fossiilittomilla polttoaineilla.

Sähköisiin työmaakoneisiin siirtymisellä on myös muita positiivisia vaikutuksia, sillä ne luovat miellyttävämmän työympäristön sekä työntekijöille että lähialueen asukkaille.

Sähköllä toimivia työkoneita löytyy aina pyöräkuormaajista telepuskutrakoteihin ja nostureista trukkeihin. Kallio kertoo, että esimerkiksi ruuvinvääntimiä on ollut akkukäyttöisinä jo vuosikaudet, mutta isommat sähkökoneet ovat yleistyneet vasta viimeisten muutaman vuoden aikana. Tällä hetkellä sähköisten työmaakoneiden hankintaan vaikuttaa kuitenkin niiden saatavuus – raaka-ainepula vaivaa niin sähköautojen kuin sähköisten työmaakoneiden valmistajia.

Akkujen kestot ovat kehittyneet viime vuosina, ja ne latautuvat entistä nopeammin. Isommissa koneissa, kuten pyöräkuormaajassa, tulee kaksi akkua mukana, jotta työ ei katkea akun loputtua vaan sen vaihtaminen on mahdollista.

Koska kaikissa malleissa akku ei vielä kestä kokonaista työpäivää, on työmailla todettu hybridimallit hyväksi välivaiheeksi ennen kokonaisvaltaista sähköistymistä. Hybridikäyttöisten työkoneiden suurin hyöty on siinä, että sähkömoottorin vääntö tulee hetkessä käytettäväksi ja polttomoottoria voidaan taas käyttää muuhun toimintaan.

Vaikka tällä hetkellä työmailla ei ole vielä mahdollista käyttää täysin sähköisiä työmaakoneita, käytetään koneissa ja kuorma-autoissa biopolttoaineita, mitkä myös pienentävät päästöjä.