Litoum-ioniakkujen teho täyssähkö- ja myös hybridiautoissa alkaa käytännössä olla loppu, kun maksimitehosta on menetetty 30%.
ADACn kestotestissä Nissan Leafin akkupaketissa oli 100 000 km:n ajomatkan jälkeen tehoa jäljellä 19,1 kWh alkuperäisestä 24,4 kWh:sta. Toimintamatka oli pudonnut noin 11% 105:stä 89 km:iin. BMW i3:n kohdalla vastaava pudotus oli 84000 km jälkeen 7%.
Akkujen tehonpudotus osoittautui odotettua pienemmäksi. Useimmiten sähhköautoille annettu akkutakuu on vielä voimassa 30% pudotuksen jälkeen. Hankaluutena on tietysti toimintamatkan asteittainen lyheneminen.
Vaihtoautokaupassa ei silti vältytä polttomoottoriautoja nopeammasta arvonalennuksesta. Lisäongelman muodostaa käytännössä lähes mahdoton akkukapasiteetin tarkka määritys. Epävarmuus pudottaa hintaa käytetyn sähköauton ostajan kannalta. Monet vakuutusyhtiöt ovat toistaiseksi kieltäytyneet antamasta pakollisia liikennevakuutuksia enempää suojaa käytetyn ostajalle.
OEM-diagnoosi antaa jokseenkin tarkan tuloksen akkupaketin tehosta. Audi on Saksassa päässyt sillä vielä askeleen tarkempaan. Dekra on kehittänyt vastaavan mittausmenetelmän akkupaketista lepotilassa ja koeajossa mitattuna. Ehdottoman tarkkuuden mittaamiseen on vielä askelia matkaa.
Lohtuna nähdään, että sekä akut kuin myös mittausmenetelmät kehittyvät kaiken aikaa.
(Vogel)