Väylävirasto on valinnut Aker Arcticin suunnittelemaan uuden sukupolven Itämeren avustusjäänmurtajan osana Euroopan Unionin rahoittamaa WINMOS III -hanketta.
Alustavan suunnittelun, erilaisten teknisten selvitysten ja konseptivertailun lisäksi työ sisältää mallikokeet sekä lopullisen konseptisuunnitteluaineiston laatimisen.
Ympärivuotisen liikenteen turvaaminen Suomen satamiin edellyttää riittävän jäänmurtokapasiteetin ylläpitämistä. Esimerkiksi keskimääräisenä jäätalvena 2023–2024 ensimmäinen jäänmurtaja lähetettiin Perämerelle jo marraskuun lopussa ja koko kotimainen jäänmurtajalaivasto oli käytössä ennen tammikuun loppua.
”Kiristyvät energiatehokkuusvaatimukset heikentävät uusien kauppalaivojen itsenäistä jäissäkulkukykyä ja lisäävät jäänmurtaja-avustuksen tarvetta myös leudompina jäätalvina. Aluksen suunnittelussa korostuvat erinomaisten avustusominaisuuksien lisäksi myös kyky operoida entistä dynaamisemmassa ja rikkonaisemmassa jääkentässä sekä merikelpoisuus ja alhainen polttoaineenkulutus avovedessä”, toteaa Mika Hovilainen, toimitusjohtaja, Aker Arctic.
Nyt kehitettävä uuden sukupolven jäänmurtaja sijoittuu kooltaan ja suorituskyvyltään suurten A-luokan ja keskikokoisten B-luokan jäänmurtajien välille. Työnimellä ”B+” kulkeva alus voi aloittaa jäänmurtokauden Perämerellä alkutalvesta, jolloin jäänmurtaja-avustusta tarvitsevat lähinnä pienemmät kauppalaivat. Lopputalveksi uusi jäänmurtaja voi tarvittaessa siirtyä Selkämerelle tai Suomenlahdelle.
Merenkulun tiukentuvien päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttää tulevaisuuden jäänmurtajilta uusia ympäristöystävällisiä teknisiä ratkaisuja. Alustavaan suunnitteluun sisältyy eri polttoainevaihtoehtojen ja jäänmurtajakäyttöön soveltuvien koneistoratkaisujen selvittäminen. Lisäksi tutkitaan erilaisten sähköisten energiavarastojen käyttöä kuormantasauksessa Itämeren avustusjäänmurtajalle tyypillisellä operointiprofiililla.
Uuden sukupolven jäänmurtajan suunnittelu alkaa välittömästi. Ensimmäinen työvaihe sisältää teknisten selvityksien lisäksi kolmen aluskonseptin vertailun paitsi suorituskyvyn, myös hankintahinnan sekä huolto- ja ylläpitokustannuksien osalta. Vähintään kahden konseptin suorituskyky varmistetaan myös mallikokein. Lopullinen konseptisuunnitteluaineisto valmistuu alkuvuodesta 2026.
Lisätietoja
Aker Arctic Technology Oy on suomalainen laivasuunnittelutoimisto ja konsulttiyritys, joka on erikoistunut jäänmurtajien ja jäissä kulkevien alusten suunnitteluun. Yhtiö on saavuttanut maailmanlaajuisen maineen johtavana asiantuntijana jäässä toimivien alusten suunnittelussa. Aker Arctic palvelee asiakkaita maailmanlaajuisesti ja tekee yhteistyötä telakoiden, laivanomistajien ja muiden alan sidosryhmien kanssa. Yhtiöllä on oma huipputason jäämallikoelaitos ja se osallistuu jatkuvasti tutkimus- ja innovaatioprojekteihin pysyäkseen jäänmurtoteknologian kehityksen eturintamassa. Yhtiöllä on laaja portfolio suunniteltuja laivoja, joissa on kehittynyttä jäänmurtoteknologiaa, jäänavigointiin optimoituja runkomuotoja ja muita ominaisuuksia, jotka parantavat alusten toiminnan turvallisuutta ja tehokkuutta haastavissa ympäristöissä.