MAN - Tapahtumat

Kun ajoneuvosta kerättävän datan yhdistää talouslukuihin, voi löytää yllättäviäkin säästökohteita. Näin kävi kuljetusyrittäjä Juhana Riiheläiselle, joka otti käyttöön Scanian Kontrollipaketin ja Diffon ohjelman.

Nurmijärveläiset pikkulinnut vielä nukkuivat, kun kuljetusyrittäjä Juhana Riiheläinen käynnisti Scania R 730:n huhtikuisena aamuyönä. Oli aika lähteä hakemaan viljakuormaa. Samalla kun V8:n männät takoivat ensimmäiset iskunsa, konepellin uumenissa heräsi telematiikka lukuisine antureineen. Ulkoa päin Kuljetus Riiheläinen Oy:n yhdeksänakselinen täysperävaunuyhdistelmä näytti perinteiseltä maaseudun ajoihin sopivalta yhdistelmältä, mutta se sisälsi poikkeuksellisen laajan kattauksen uusinta digitaalista kaluston- ja taloudenhallintaa: Scanian Kontrollipaketin ja Diffon.

"Osa asiakkaistani haluaa tietää todelliset reittikohtaiset päästöt, enää eivät riitä vain paperilla tehdyt arviot. Tämä oli yksi syy, minkä takia otin käyttöön sekä Scanian kontrollipaketin että Diffon", Juhana kertoo.

Reissu alkaa, kun Juhana hipaisee sormellaan ohjaamon tabletin näytöllä olevaa Ajo-kuvaketta Diffon sovelluksessa. Scanian kontrollipaketti kertoo jopa 80 parametrin avulla tietoja auton suorituskyvystä sekä kuljettajan ajotavan taloudellisuudesta. Nyt päästään katsomaan, miten tekniikka toimii käytännössä.


Juhana Riiheläisen mielestä Diffoa on ollut helppo käyttää.

Datan paljas­tamaa

Juhana ajaa kohti Loimaata, josta haetaan tyypillinen lasti: Viljaa sen verran kuin yhdistelmän 76 tonnin kokonaispainot sallivat.

"Kerran eräs asiakas pohdiskeli, että olisiko kyydissä ollut enemmän tavaraa. Kontrollipaketin tiedoista nähtiin, ettei ollut", Juhana sanoo.

Scanian Kontrollipaketti kertoo ajon aikaisen keskipainon, mutta jatkossa saadaan ilmajousitteisissa ajoneuvoissa akselikohtainenkin paino. Näin kertoo Scania FMS-palvelujen tuotepäällikkö Lasse Lampinen.

Diffo puolestaan kertoo Juhanan ajaman reitin kustannukset, päästöt ja kannattavuustiedot saman tien. Tuloslaskelmaa ei tarvitse odotella.

"Kuljettajissa voi olla yllättäviä eroja. Eräässä yrityksessä huomattiin, että viisi kuljettajaa kävi samassa paikassa lastaamassa, mutta yksi heistä oli jatkuvasti 20 minuuttia nopeampi. Ihmeteltiin, että miten hän sen tekee. Kävi ilmi, että muut kuljettajat kiersivät ison rakennuksen, mutta nopea kuljettaja oli löytänyt sisäkautta oikoreitin. Kun tämä tieto jaettiin muille, saatiin tuntuvia säästöjä", Diffon yksi kehittäjistä, Diffo Solutions Oy:n toimitusjohtaja Timo Pernu kertoo.

Pelkkien numeroiden tuijottamista Scanian kontrollipaketin käyttö ei ole: "Visuaalinen arviointi ja ajovihjeet kannustavat parempaan ajotapaan.", lisää Lampinen.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!