Airbus on julkistanut CityAirbus NextGen -prototyyppinsä yleisölle erityisseremoniassa Donauworthissa, Saksassa, ennen sähkökoneen ensilentoa myöhemmin tänä vuonna.
"CityAirbus NextGenin käyttöönotto ensimmäistä kertaa on tärkeä ja erittäin todellinen askel, jonka otamme kohti kehittynyttä lentoliikennettä ja tulevaa tuotettamme ja markkinoitamme", sanoi Balkiz Sarihan, Airbusin toimitusjohtaja ja Urban Air Mobility -yksikön johtaja. "Kiitos yhteisöllemme, tiimillemme ja kumppaneillemme kaikkialla maailmassa, että autatte meitä tekemään tästä totta."
Paljastuksen yhteydessä on julkaistu uusia kuvia ja videoita prototyypistä, joka oli kokoonpanossa koko viime vuoden valmistautuessaan vuoden 2024 lentokoekampanjaansa.
Tämän kampanjan ensimmäinen vaihe tapahtuu uudessa 10 700 neliöjalan CityAirbus-testikeskuksessa Donauworthissa, joka myös avattiin virallisesti. Keskus keskittyy tällä hetkellä CityAirbus NextGenin kehittämiseen, mutta sen on tarkoitus olla omistettu kaikkien valmistajan sähköisten pystysuoraan nousu- ja laskulentokoneiden (eVTOL) testaamiseen.
CityAirbus NextGenin siipien kärkiväli on noin 40 jalkaa (12 metriä), ja se saa voimansa kahdeksasta potkurista ja 16 sähkövoimayksiköstä, joissa on kaksi redundanssijärjestelmää. Käytössä ollessaan se kuljettaa yhden ohjaajan ja kolme matkustajaa.
Airbus kehittää konetta niin, että se lentää 50 mailia (80 kilometriä) ja saavuttaa 75 mph (120 km/h) nopeuden – valmistajan mukaan se soveltuu hyvin erilaisiin operaatioihin suurissa kaupungeissa.
Airbus suorittaa nyt tarvittavat testit ennen kuin se voi aloittaa ensimmäisen lentonsa. Näitä ovat sähkömoottoreiden ja roottoreiden sekä lennonohjaimien ja avioniikan testaus.
Alkutestivaihe pilotoidaan etäohjauksella, mutta Airbusilla on alusta alkaen ollut selvää, että sen suunnitelma on päästä eVTOL-markkinoille pilotoidulla tuotteella.
Lentokoekampanja toteutetaan rinnakkain lentokoneeseen sisällytettävien erilaisten teknologioiden kypsymisen kanssa, kuten "Millennium" single stick control ja Vertex autonomiajärjestelmä.
Airbus pyrkii myös kehittämään laajempaa ekosysteemiä, jossa eVTOL-koneet toimivat, ja allekirjoittaa kumppanuuksia auttaakseen luomaan ja edistämään elinkelpoisia edistyneitä lentoliikennemarkkinoita (AAM).
Näitä ovat sopimukset chileläisen operaattorin Ecocopterin, Saudi-Arabian The Helicopter Companyn ja japanilaisen operaattorin Hiratagakuenin kanssa ymmärtääkseen paremmin kaupunkien lentoliikenteen markkinoita näillä alueilla. Se on myös tehnyt yhteistyötä Norwegian Air Ambulance Foundationin kanssa tutkiakseen CityAirbus NextGenin käyttöä ensiapupalveluissa (EMS).
Heli-Expo 2024 -messuilla se julkisti sopimuksen leasingyhtiö LCI:n kanssa keskittymisestä kumppanuusskenaarioiden ja liiketoimintamallien kehittämiseen kolmella AAM:n ydinalueella: strategia, kaupallistaminen ja rahoitus.