Ilmaliikenne aiheuttaa tällä hetkellä noin kaksi prosenttia ihmisen tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Luvun odotetaan nousevan, kun lentoliikenteen kysyntä tuplaantuu vuoteen 2035 mennessä. Tähän mennessä päästöjä on yritetty vähentää lähinnä kehittämällä moottoriteknologiaa, jotta voitaisiin vähentää polttoaineenkulutusta.
Vuodesta 2009 viisi uusiutuvaa lentopetrolia on hyväksytty käytettäväksi lentokoneissa. Ne ovat kahdentyyppisten polttoaineiden sekoituksia, samaan tapaan kuin henkilöautojen etanoli-bensiini sekoitukset. Useimmissa lentoyhtiöissä uusiutuvat polttoaineet eivät kuitenkaan ole pääseet juuri testausta pidemmälle niiden kalliin hinnan ja saatavuuden vuoksi.
- Kasvihuonekaasu päästömääräykset ovat parin seuraavan vuoden aikana tiukkenemassa. Uusiutuviin polttoaineisiin panostaminen voisi olla lentoyhtiöille tulevaisuutta ajatellen kannattavaa jo nyt, Eric Nelsen Oliver Wyman's Oil & Gas practicesta kertoo.