MAN - Uudet autot

Kuljetusyritys Ahola Transport ja teknologiayhtiö Donut Lab ovat perustaneet syyskuussa Cova Power yrityksen, jonka toimialaksi on määritelty sähkömoottorien, generaattorien ja muuntajien valmistus. Tarkoitus on sähköistää kuorma-autojen perävaunuja muutossarjalla, jonka pääkomponentti on renkaaseen asennettu donitsimoottori. Tuotantolaitos on Virossa.

Donut Lab esitteli donitsimoottoriperhettään vuosi sitten Las Vegasin CES-messuilla. Perävaunusovellus on tarkoitus esitellä samaisilla messuilla ensi tammikuussa.

Donitsimoottori on rengasmainen sähkömoottori, jossa pyörivä roottori on renkaan kehällä ja staattori on kiinni renkaan ripustuksissa. Suoraveto ei tarvitse voimansiirtoa tai vaihteistoa. Donitsimoottorin kerrotaan tarjoavan parhaan vääntötiheyden eli samaan tilaan ja painoon saadaan enemmän suorituskykyä kuin muihin sähkömoottorisovelluksiin.

Donut Lab kertoo käyttäneensä pitkiä aikoja keksintönsä patentointiin, sillä usko donitsimoottorin mullistavuuteen on vahva.

Perävaunuun asennettuja donitsimoottoreita ei ole aikaisemmin ollut käytössä. Tekniikan kerrotaan otettavan käyttöön ensin Ahola Transportin kalustossa. Tavoitteet ovat suuret, kun tuotteen kerrotaan tulevan saataville ”maailmanlaajuisesti”.

Dieselpolttoaineen säästöpotentiaaliksi kerrotaan jopa 54 prosenttia ja kokonaisenergiakulutuksen osalta jopa 30 prosenttia. Säästöt on todennettu Oulun Yliopiston simulaatiotesteissä. 

– Erityisesti polttoainesäästöt yhdistettynä alhaisiin investointikustannuksiin sekä parantunut ajoneuvon hallinta ja ajoturvallisuus haastavissa olosuhteissa ovat merkittäviä edistysaskeleita alalle. Tämä vie logistiikkaa kohti tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää tulevaisuutta, toteaa Oulun Yliopiston Auto- ja työkonetekniikan professori Juho Könnö.

Kun perävaunuun tulee vetäviä akseleita, se parantaa hallittavuutta talvioloissa.

Vuosi sitten CES-messuilla 21-tuuman renkaaseen asennetun 40 kilon donitsimoottorin kerrottiin tuottavan 200 kilowattia tehoa ja 3 000 newtonmetriä vääntöä. Perävaunuversion teknisiä tietoja ei ole vielä julkistettu.

Donitsimoottori toimii jarrutuksissa generaattorina tuottaen sähköä akustoon. Akuston koko vaikuttaa olennaisesti siihen, kuinka pitkään virtaa on tarjolla sähkömoottorivetoon.

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!